Terugleverkosten zonnepanelen moeten transparanter stelt consumentenbond
17.03.2025 Evelien Schreurs

Volgens de Consumentenbond kan het berekenen van de terugleverkosten van zonnestroom een stuk transparanter. De terugleverkosten zijn namelijk hard gestegen en verschillen sterk per energieleverancier. De manier waarop deze kosten worden berekend is onduidelijk volgens de Consumentenbond. Daarom vraagt zij om een eenduidige rekenmethode van terugleverkosten die geldt voor alle energieleveranciers.
Als energieleveranciers hogere kosten maken, mogen zij deze kosten doorberekenen in de uiteindelijke tarieven voor de consument. Maar als het niet duidelijk is waar deze (stijgende) kosten op gebaseerd zijn, kan ook niet bepaald worden of de stijgende teruglevertarieven terecht zijn, stelt de Consumentenbond.
De redelijkheid van terugleverkosten wordt onderzocht door de ACM. Volgens de Consumentenbond is dat een lastige en tijdrovende klus, omdat verschillende energiebedrijven verschillende rekenmethodes hanteren. De Consumentenbond draagt daarom als oplossing aan om alle energieleveranciers dezelfde rekenmethode te laten gebruiken.
“We willen dat de ACM vaker dan nu het geval is, de kosten van de leveranciers onderzoekt. Daarom pleiten we ervoor dat de energiebedrijven maar 1 vaste rekenmethode mogen gebruiken. Zo kan de ACM makkelijker toetsen of de terugleverkosten in overeenstemming zijn met de werkelijke kosten. Dat is hard nodig, als je ziet hoe snel de kosten stijgen. Het mag niet zo zijn dat energieleveranciers verdienen op de terugleverkosten”, aldus Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.