Verduurzamen van een wagenpark met totaaloplossingen van NXT Mobility

22.06.2022 Kenneth Nwosu

Verduurzamen van een wagenpark met totaaloplossingen van NXT Mobility

Een wagenpark verduurzamen wordt niet automatisch eenvoudiger naarmate de motivatie stijgt. NXT mobility biedt oplossingen in een snel veranderende markt en probeert daarbij vooral ook zelf mobiel te blijven. Solar365 sprak met Erik Metselaar, bedrijfsmanager NXT Mobiliy. NXT mobility is een initiatief van GP Groot.

"GP Groot heeft meerdere onderdelen. NXT Mobility is ontstaan vanuit de brandstof divisie. Wij zijn een groothandel in brandstoffen en smeermiddelen en exploiteren zo’n zestig eigen tankstations. Sinds een aantal jaren richten wij ons ook op duurzame energieproducten zoals LNG, HVO en elektriciteit via snelladers. In het najaar openen we ons eerste waterstoftankstation in Alkmaar", aldus Metselaar.

Hoe heeft NXT mobility zich de afgelopen jaren ontwikkeld?
"Om duurzame brandstoffen onderscheidend op de markt brengen hebben we onder de naam NXT een uniek eigen concept met een toekomstgerichte uitstraling ontwikkeld. Op het eerste NXT tankstation in Alkmaar zijn we destijds begonnen met de verkoop van LNG. Inmiddels hebben wij vijf NXT Energy Hubs zoals wij die noemen. 

Naast brandstoffen zijn we actief met laadoplossingen. Zo verkopen we AC-laadpalen voor thuis, op het werk en onderweg maar ook DC-snelladers. Onder de naam NXT Charge bouwen we ook aan een eigen snellaadnetwerk.

NXT Mobility is sinds eind 2021 de exclusieve Nederlandse distributeur van de ChargeBox ultrasnellaad oplossing van ADS-TEC Energy. De met Porsche Engineering ontwikkelde ultrasnelladers genereren door geavanceerde accutechnologie vijf keer meer vermogen dan het elektriciteitsnet levert. De ChargeBox maakt met een reguliere kleinverbruik aansluiting tot 320 kilowatt (of 2 keer 160 kilowatt) snelladen mogelijk. Door dit geavanceerde systeem wordt de uitrol van ultrasnelladen niet meer belemmerd door de beperkte Nederlandse stroomnetcapaciteit.

Om ons volledig te kunnen focussen op de ontwikkelingen rondom duurzame mobiliteit is NXT mobility vorig jaar als afzonderlijke businesunit  naast de brandstof- en oliehandel geplaatst." 

Brandstof verkopen lijkt een stuk minder complex. Er is een duidelijk product om te verkopen en een duidelijke markt waarin een aandeel gezocht wordt. Hoe moeilijk is het nu te bepalen op welke markt er gericht moet worden, hoe die markt eruit ziet en hoe deze zich ontwikkelt?
"Het is enigszins een glazen bol inderdaad. Daarom willen wij ons ook niet focussen op een enkele oplossing of één product. Wij zijn een totaalconcept voor duurzame mobiliteit en doen op alle vlakken ervaring op. Daarbij investeren we ook in een netwerk van waterstoftankstations. Binnen GP Groot krijgen we waterstof-elektrische en batterij-elektrische vrachtwagens waarmee we ervaring zullen opdoen. Die ervaring kunnen we delen met onze klanten." 

Met welke problemen kloppen die klanten aan?
”Hoe verduurzaam ik mijn wagenpark? Dat kan een wagenpark zijn van personenwagens, bestelbussen en vrachtwagens. Wat betekent het dan voor de klant om over te stappen naar elektrische bussen of een waterstof vrachtwagen? Wij kunnen daarin adviseren, de consequenties in kaart brengen. De trend is nu natuurlijk dat de stap gemaakt wordt naar batterij-elektrische voertuigen. Er komen ook steeds meer elektrische trucks op de markt. 

De vraag die we het meeste krijgen is:’hoe kan ik, rekening houdend met alle netcongestieproblemen, nu en in de toekomst mijn wagenpark opladen? Daar hebben wij met onze ChargeBox een mooie oplossing voor . Door dit geavanceerde systeem wordt snelladen niet meer belemmerd door de beperkte Nederlandse stroomnetcapaciteit. Dat is een unieke oplossing in de markt."

Welke rol is er weggelegd voor waterstof?
"Er zijn grote voordelen, maar ook nadelen aan waterstof. Het moet nog blijken welke positie het in de energiemix krijgt. Is dat in personenwagens? Die kans acht ik klein. Waterstof binnen zwaarder transport is echter zeer kansrijk. Maar hoe groot dat aandeel wordt?

Wat batterij-elektrisch transport betreft: Recent zijn er veel ontwikkelingen in megawatt-charging waarmee trucks op zeer hoog vermogen kunnen laden. Het is mooi dat een truck dat kan, maar het stroomnet moet het ook aankunnen. Los van het probleem dat er altijd een mismatch is tussen vraag en aanbod zit daar nu echt de bottleneck. Ideaal gezien sla je energie op om het verschil tussen vraag en aanbod te overbruggen, waterstof is daar een perfecte oplossing voor." 

Met elektrisch rijden was er lange tijd het kip-ei-probleem. Men kocht geen elektrische auto’s omdat er geen laadpalen waren en er werden geen laadpalen geïnstalleerd omdat te weinig mensen elektrisch reden. Hoe is dat nu met waterstof?
"Er rijden inderdaad nog nauwelijks waterstof auto’s rond in Noord-Holland. Dit komt omdat er nog geen waterstof-infrastructuur is. Door te investeren in waterstoftankstations faciliteren we bedrijven die de stap naar waterstofvoertuigen willen maken. Gelukkig zitten we in een positie waarin we het kip-ei-probleem gedeeltelijk zelf kunnen doorbreken."

De energietransitie hoor je tegenwoordig niet alleen meer uit monden van beleidsmakers, maar ook van tantes op verjaardagsfeestjes. Hoeveel drukker heeft NXT mobility het gekregen?
"Behoorlijk druk. We hebben daarom ook meerdere vacatures openstaan. We richten ons eerst op de markt voor personenauto’s. Door onze ervaringen en uitbreidingen, met name op het gebied van snelladen en accu-pakketten, plus de ontwikkelingen in E-trucks, komen we steeds vaker om de tafel zitten met transporteurs. Dat lijkt nu wel in een versnelling gekomen. In vier maanden is het team met vier fte uitgebreid. 

Een laadpaal leveren kan iedere installateur om de hoek. Dat nemen we wel mee, maar onze kracht ligt vooral in het door ons aangeboden totaal pakket. We kunnen laten zien wat het betekent om bijvoorbeeld op waterstof te rijden, of op HVO (hydrotreated vegetable oil). Door niet slechts één product aan te bieden kunnen we maatwerk leveren en de meest geschikte oplossing aandragen.

Zo kan er bijvoorbeeld een gunstige verdeling worden gemaakt tussen elektrisch rijden met nieuwe voertuigen en rijden op bio-diesel voor bestaande voertuigen. Hiermee kunnen we binnen de praktische mogelijkheden een zo groot mogelijke stap in CO2-reductie zetten. 

Zeker met de huidige netcongestie zijn maatwerk oplossingen met meerdere brandstof en energie opties nodig. Bovendien is elke situatie anders. De ene klant heeft een netaansluiting gekregen met een transformatorstation. De andere klant weet nog niet waar de vrachtwagens moeten worden opgeladen en waar de laders moeten komen te staan. Daarom bieden we bijvoorbeeld ook flexibele mobiele snellaadoplossingen en -systemen."