Zonnepanelen? Simpel geregeld

15.09.2022 Niels van der Horst

Zonnepanelen? Simpel geregeld
©This Agency

Denim vindt dat de aanschaf van zonnepanelen voor consumenten makkelijker kan. Zo makkelijk zelfs dat ze het vergelijken met het strikken van je veters en het smeren van een boterham. Sinds maandag sturen ze deze boodschap de ether in via een radiocampagne in Nederland en België. “We zullen in ons land een paar weken te horen zijn op Qmusic, 538, radio 10 en NPO radio”, aldus Renée Bruinsma, business unit leider bij Denim.

Denim is onderdeel van de Solarclarity Group en levert in de Benelux, Zweden en Frankrijk en breidt zich steeds verder uit. “Natuurlijk begint het met naamsbekendheid,” vertelt Renée Bruinsma over het waarom van de campagne, waarvoor Denim samenwerkte met reclamebureau This Agency.

“Wanneer ik op een verjaardag vraag naar zonnepanelen, hebben sommigen ze en anderen willen ze. Als ik bezitters naar het merk vraag, weten ze vaak niet wat er op hun dak ligt.”

Verder staat het gemak waarmee consumenten zonnepanelen kunnen bestellen centraal. “We hebben heel veel onderzoek gedaan onder consumenten en onze gecertificeerde installateurs. Daaruit bleek dat consumenten veel technische en vooral complexe informatie voorgeschoteld kregen, vaak in de vorm van een datasheet. De consument is daar niet echt mee gediend en ziet letterlijk door de wolken de zon niet meer.”

Daarom houden ze bij Denim al het technische meer op de achtergrond en gaat men vooral voor goede service. Alle technische informatie is desgewenst uiteraard beschikbaar maar bij Denim communiceren ze het liefst in gewonemensentaal.

Zonnepanelen als alledaagse handeling
Voor de campagne zoekt Denim het randje op. “De campagne hebben we een beetje in het gekke getrokken. Je hoort over en ziet alledaagse handelingen,” zegt Bruinsma.

Op de radio krijg je bijvoorbeeld een cursus taartpuntsnijden voorgeschoteld, op filmpjes zie je de uitleg over het bakken van een ei. Het beeldmateriaal maakt daarbij gebruik van felle kleuren.

“Planten water geven, veters strikken, zo simpel is ook het regelen van Denim-zonnepanelen,” vat Bruinsma samen. Na de paar weken radio verschuift de campagne naar intensieve online zichtbaarheid.

Betalen voor duurzaamheid
De naam Denim is gekozen omdat het spijkerstof betreft. De eerste type zonnepanelen hadden een soortgelijke diepblauwe kleur als het stevige katoenen materiaal. Een spijkerbroek gaat lang mee en is daarmee betrouwbaar.

“We zijn een Europees merk en produceren onze zonnepanelen in zowel China als Europa. Met kwaliteitscontroleteams in beide gebieden waarborgen we onze kwaliteit en betrouwbaarheid,” legt Bruinsma uit.

Denim gaat bij de productie van de zonnepanelen ook voor groen en eerlijk. Over waar de panelen geproduceerd worden, is Denim transparant. Een kaart op de website laat exact zien waar de verschillende onderdelen van een zonnepaneel vandaan komen. De keuzes die Denim maakt met betrekking tot groen, eerlijk, transparant en service brengen uiteraard wel kosten met zich mee.