'De eerste stap is erkennen dat je impact hebt'

30.03.2022 Joyce Beuken

Bedrijven in de PV-sector staan aan de frontlinie van verduurzaming. Maar niet alle processen binnen de sector verlopen per definitie zo duurzaam als mogelijk is. Vreemd, vond Brecht van der Laan van Sunbeam. Hij nam het initiatief en heeft ervoor gezorgd dat Sunbeam het CNG-certificaat heeft behaald en zichzelf nu CO2-neutraal mag noemen. Maar waar begin je en hoe gaat het verder, nadat je zo’n certificaat eenmaal in de wacht hebt gesleept?

Op vakbeurs Solar Solutions International geeft Van der Laan een seminar over het als bedrijf doorvoeren van verduurzamingsslagen binnen de productieprocessen. Zelf is Van der Laan dusdanig bevlogen door alles wat met het klimaat te maken heeft, dat hij er zijn werk van wist te maken. Voor Sunbeam werkt hij inmiddels als corporate social responsibility manager. Want het bedrijf mag dan misschien een certificering voor hun CO2-neutrale producten in de wacht hebben gesleept, daarmee is zijn werk niet gedaan.

Volgend doel
Ook na de certificering is er werk te doen. “Je blijft controles uitvoeren. Welke voortgang je realiseert op de doelen bijvoorbeeld. Het is een proceswaarborging, geen eenmalige check. Het laat zien dat we onze uitstoot goed in kaart hebben, dat we ambitieuze reductiedoelen hebben en dat het bedrijf is ingericht om die doelen ook te halen”. Aan de horizon wacht het volgende doel. “Jaarlijks reduceren we 6 procent CO2-uitstoot. Per 2040 willen we helemaal geen uitstoot meer genereren.”

Wat kun je als bedrijf doen? “De eerste stap is erkennen dat je impact hebt. Vervuiling zit in van alles, van inkoop, productie tot transport. Met die herkenning én erkenning start je aan een plan met daarin uitgewerkt welke stappen je neemt om de CO2-uitstoot te reduceren.” Welke stappen je doorloopt en hoe je alle data in kaart krijgt legt Van der Laan uit in het seminar op Solar Solutions.

Bedrijfscultuur
Van der Laan waarschuwt dat het bedrijf moet weten waar je aan begint. Het is niet een klein taakje voor erbij.  Het is een andere manier van werken in je hele bedrijf. Je moet zorgen dat de directie van het bedrijf dan ook volledig achter het plan staat.” Zo is reductie bij ons nu een bedrijfsbreed doel, iedereen heeft er mee te maken. Neem bijvoorbeeld de R&D afdeling die lang aan het nieuwe Sunbeam Luna schuindaksysteem gewerkt heeft: die hielden vanaf het allereerste begin rekening met de impact.

No-brainer
Sunbeam stapte bijvoorbeeld over op hergebruikt kunststof, in plaats van nieuw. “Ik kan niet bepalen welke stappen voor een bedrijf het beste zijn. Maar voor ons was dit een no-brainer. Waarom zouden we nieuw kunststof gebruiken als recycled ook prima is?”

Het certificeren is de laatste stap in het proces. Met een goed inzicht in je uitstoot, een goed plan om die te verminderen en een bedrijf wat is ingericht om dat plan uit te voeren, is een audit voor een certificering geen moeilijke stap meer.

USP
Sunbeam heeft in het verleden meerdere innovaties gedaan die door andere bedrijven zijn overgenomen. Ook dit jaar komt Sunbeam met een innovatie: Luna, dé duurzame innovatie voor schuine daken. “We grappen daarom wel eens, als bedrijven ons duurzaamheidsbeleid ook nou eens zouden kopiëren. Dat zou mooi zijn.”

Van der Laan hoopt dat installateurs en andere klanten gaandeweg meer betrokken zullen raken bij het belang van kijken naar de impact.  “Daarom ga ik er op de Solar Solutions International ook graag een inzichtelijk en aanstekelijk verhaal over vertellen.

Op dinsdag 12 april geeft Brecht van der Laan om 14:30 een seminar over de verduurzaming van bedrijven intern, op Solar Solutions International (12, 13 en 14 april in Expo Haarlemmermeer).