Breaking news

11.06.2024 Jan Hein Blom Directeur van Youen

Breaking news

Waar of niet waar: alles wat zonnepanelen suggereert of verwijt is vrijwel direct voorpaginanieuws. Onze maatschappij is in transitie van fossiel naar duurzaam. Die opdracht is in onze geschiedenis groter en belangrijker dan de drooglegging van de Haarlemmermeer en dat koste destijds een zesde van de rijksbegroting.

In 2012 bungelde Nederland met vooral steenkoolenergie beschamend onderaan het Europese lijstje. Minimaal 14 procent duurzaam werd het doel. Om een bijdrage aan de maatschappij te leveren, kozen heel veel mensen voor ondernemerschap of een baan in de verduurzaming. Anno 2024 zijn we wereldkampioen duurzame elektriciteit, een wereldprestatie.

Inmiddels hebben duizenden installateurs met handenarbeid zo’n 50 miljoen zonnepanelen geïnstalleerd. 83 procent van het vermogen werd tussen 2018 en 2023 gerealiseerd. Dat verdient respect. Wist je dat zo’n drie miljoen huishoudens met zonnepanelen hun eigen duurzame stroom produceren?

Zonne-energie is een bewezen en een betrouwbare technologie die in massaproductie beschikbaar is. Op het dak functioneert het systeem langjarig. Uitbreiding is nodig om het vermogen van de fossiele brandstoffen te vervangen voor het vermogen uit duurzame hernieuwbare bronnen die ons klimaat niet beschadigen.

Opvallend moment: Vorig jaar werd ik gebeld door een bedrijf dat reviews verzamelt. Bedrijven die door een slechte review in hun bestaansrecht geraakt konden worden waren volgens hen: de kinderdagverblijven en de zonnepaneleninstallateurs.

Markten zijn doorspekt van menselijk gedrag. Een treffende typering is die van de hyperconcurrentie in de arena van reputatie en imago. Het schoolvoorbeeld ontstond in 1989 toen Youp van het Hek in zijn oudejaarsconference een grap maakte over alcoholvrij Bucklerbier.

In de buitenlandse supermarkten kun je Bucklerbier gewoon kopen, in Nederland amper. Youp stak tijdens zijn oudjaarsconference van 1989 de draak met het bier zonder alcohol. In de nasleep ontstond zelfs de term ‘Bucklerlul’. Het effect op het imago van het merk Buckler was dodelijk en de verkoop stortte in. Check anders deze video even.

Je zou denken dat we daarvan zouden leren? Dus niet. Op websites van spraakmakende landelijke nieuwsmedia zocht ik met de zoekterm ‘zonnepanelen’. De eerste gaf alleen al voor de maand mei 9 pagina’s A4 met zoekresultaten. Een andere landelijke krant gaf online nog meer. Na 67 aan A4-tjes met zoekresultaten binnen de periode van een jaar was het mij wel duidelijk dat zonnepanelen spraakmakend genoeg zijn om de voorpagina’s langdurig te blijven vullen met vervelende, negatieve, suggestieve chocoladeletters.

De situatie is nu dat zonnepanelenbedrijven sluiten of failliet gaan en duizenden installateurs en monteurs hun baan verliezen. Ik vind dat we met z’n allen moeten doorgaan om kolencentrales weg te concurreren.

Onze kinderen een wereld gunnen waarin zij net zoveel plezier hebben als de boomers, betekent simpelweg: Stoppen met verbranden. Of je elektrische auto’s zonnepanelen, warmtepompen of windmolens nu terugverdient in drie, zeven of in tien jaar: het is allemaal supergoed, maar niet zo belangrijk. Waarover het werkelijk gaat is een duurzame levenshouding, vanuit je hart. Dat betekent: liefde voor jezelf, liefde voor elkaar en liefde voor de wereld waarop we leven.

In Nederland zijn we zijn pas op de helft van onze duurzaamheidsopdracht en daarbovenop weten we dat in andere landen nog veel meer te doen is om de gevolgen van klimaatverandering zoveel mogelijk te beperken. Dat is met nog veel hogere urgentie het échte breaking news.