Energieleveranciers moeten klanten beter gaan informeren over opzegvergoedingen

24.07.2025 Sjoerd Rispens

Energieleveranciers moeten klanten beter gaan informeren over opzegvergoedingen
©Energie Nederland

Zes energieleveranciers hebben de regels rond opzegvergoedingen niet goed nageleefd. Dit blijkt uit onderzoek van de ACM. De bedrijven gaan klanten beter informeren over opzegvergoedingen.

 Uit het onderzoek blijkt dat leveranciers klanten die overstappen niet altijd juist en op tijd informeren over de opzegvergoeding. Daarnaast brengen zij soms een opzegvergoeding in rekening als dat niet mag. Ook zijn niet alle leveranciers voldoende duidelijk over de voorwaarden voor de opzegvergoeding. 

Vijf van de onderzochte energieleveranciers, Greenchoice, Essent, Clean Energy, Innova Energie en Mega Energie, hebben volgens de ACM goed aan het onderzoek meegewerkt. Zij hebben ook direct gezegd maatregelen te nemen om fouten te voorkomen. De ACM noemt de zesde onderzochte energieleverancier niet bij naam, maar geeft wel aan deze verder te onderzoeken en opnieuw zal handhaven als dat nodig is.

Manon Leijten, bestuurslid van de ACM: “Het is voor klanten vaak niet duidelijk of zij een opzegvergoeding moeten betalen. Hierdoor kunnen mensen ook terughoudend zijn om over te stappen naar een andere leverancier. Daarom is het belangrijk dat energieleveranciers klanten hier snel en goed over informeren. Het is mooi dat 5 leveranciers hun fouten direct hebben hersteld.”