H2 Hollandia-project moet 300 ton groene waterstof op gaan leveren

03.07.2024 Sjoerd Rispens

H2 Hollandia-project moet 300 ton groene waterstof op gaan leveren

Novar ontwikkelt op dit moment het waterstofsysteem H2 Hollandia bij zonnepark Vloeivelden Hollandia in Nieuw-Buinen in Drenthe. Voor het project wordt de opgewekte zonne-energie van het park omgezet in waterstof. Repowered en Avitec, de projectpartners van Novar, zien een groot potentieel in de plannen. Maarten Barthel, business developer bij Novar, vertelt over het project.

“Als het project loopt ziet dat er in de praktijk als volgt uit”, legt Barthel uit. “Dan zijn er twee elektolysers die de waterstof omzetten. Het omzetproces start zodra het licht wordt. De waterstof gaat in een heel klein buffervat naar een compressor. Daarna wordt het naar tubetrailers getransporteerd.”

“Dit zijn vrachtwagens met cilinders op hoge druk waar de waterstof mee kan worden vervoerd naar de eindgebruiker”, gaat Barthel verder. “Het project moet op jaarbasis 300 ton groene waterstof opleveren.”

“We schatten in dat we een paar vrachtwagens per dag nodig hebben”, zegt Barthel. “In de zomer zullen we er waarschijnlijk meer nodig hebben, want hoe langer het licht is, hoe meer je produceert. In de winter is dat anders, dan wordt er minder geproduceerd. Die extra vrachtwagens zouden dan een half jaar stil staan. Hoeveel we in de winter gaan produceren weten we nog niet, maar zeker minder dan in de zomer.”

Mobiliteit
Waar gaat de waterstof voor gebruikt worden? “Het mag wat ons betreft naar iedereen die het wil hebben, maar ik verwacht dat een groot deel naar de mobiliteitssector gaat, om twee redenen”, zegt Barthel. “Ten eerste omdat er de komende jaren heel veel tankstations bijgebouwd gaan worden en veel geinvesteerd wordt in zwaar vervoer waardoor een grote behoefte ontstaat in de mobiliteit. Daarnaast maakt de extra subsidie: hernieuwbare brandstof eenheden, het extra interessant het aan de mobiliteit te leveren..”

“Ten tweede omdat waterstof uit een elektrolyser heel zuiver is en die komt op dit moment het beste tot haar recht in de mobiliteitssector”, gaat hij verder. “Je kunt daar significant meer kilogram waterstof vragen ten opzichte van andere sectoren.”

Toevoeging
Novar gelooft er daarnaast sterk in dat waterstof een grote toevoeging aan de energietransitie gaat zijn. Soms kan het volgens Barthel ook niet anders. “Veel bedrijven en fabrieken, die bijvoorbeeld moleculen produceren, kunnen alleen maar verduurzamen als ze waterstof aan hun mix toe gaan voegen”, zegt hij daarover.

“Daarnaast is waterstof in mijn ogen heel nuttig om in de mobiliteit toe te passen”, gaat hij verder.  “Dat geldt niet voor auto’s of voor de korte afstand. Die transitie kan je prima met batterijen af doen. Dat is vaak ook goedkoper. Waterstof is ook een oplossing voor bijvoorbeeld vrachtwagens die lange afstanden af moeten leggen. Dat geldt ook voor grote kraanmachines, waar batterijen niet goed werken.”

Het project heeft wel met de nodige hobbels te maken gehad. “Projecten als deze zijn moeilijk om uit te werken in een contract”, zegt Barthel. “The devil is in the details. Er zijn nog geen standaardcontracten, dus dat maakt het ook moeilijk.”

“We wisten vanaf dag een dat deze fase lastig zou worden”, zegt Barthel. “We hebben OWE-subsidie binnengekregen, die voor waterstofprojecten wordt uitgekeerd. Dat was een fijne steun in de rug. Ik heb er 100 procent vertrouwen in dat het project succesvol gaat zijn. De bouwcontracten bevinden zich in de afrondende fase. Ik verwacht dat we, als we de FID-subsidie hebben in 2025 kunnen gaan bouwen.”

Novar kijkt met een positief gevoel naar de toekomst, besluit Barthel. “Sinds we de OWE-subsidie binnen hebben weten andere partijen ons goed te vinden en wordt er positief op ons project gereageerd. We onderzoeken nu ook of we het H2 Hollandia-model op korte termijn bij andere zonneparken kunnen toevoegen, het liefst binnen drie jaar. Na 2028 zie ik meer mogelijkheden voor projecten die op het regionale netwerk aangesloten kunnen worden.”