Laadpauzes verdubbelen effectiviteit van slim laden

09.07.2024 Evelien Schreurs

Laadpauzes verdubbelen effectiviteit van slim laden

“Om maximaal te profiteren van slim laden wil je op drukke of dure uren niet alleen de laadsnelheid verminderen, maar ook het laden kunnen pauzeren”, dat stellen onderzoekers van de Universiteit Utrecht en de TU Delft.

Met slim laden wordt het elektriciteitsnet gebruikt op momenten dat het rustiger is en kan een gebruiker profiteren van lagere stroomprijzen. Bij de meeste elektrische auto’s vallen laadpauzes al onder dit slimme laden, maar sommige modellen passen laadpauzes nog niet goed toe.

Wanneer gepauzeerd laden mogelijk is, is er ten opzichte van traditioneel laden, plaats voor twee keer zoveel laadpalen op het net, is de kostenbesparing twee keer zo groot en kan de rol die elektrische auto’s kunnen spelen in het balanceren van het elektriciteitsnet twee keer zo groot zijn.

Momenteel hebben veel laadpalen nog een minimale laadsnelheid van 4 kilowatt, ongeveer de gemiddelde piekvraag van twee huishoudens. Laadpauzes worden dan niet gebruikt omdat sommige auto’s dan ‘in slaap vallen’ en niet verder laden wanneer het weer kan.

Er wordt gewerkt aan een verbeterd communicatieprotocol dat rekening houdt met laadpauzes. Ook zorgen steeds meer autofabrikanten ervoor dat auto’s met laadpauzes om kunnen gaan, al is dat nog geen verplichting.