Californië komt met bidirectionele verplichting vanaf 2027

19.05.2023 Jan de Wit

Californië komt met bidirectionele verplichting vanaf 2027
©We Drive Solar

In de Amerikaanse staat Californië is een wetsvoorstel ingediend dat alle nieuwe elektrische auto’s vanaf 2027 bidirectioneel laadbaar moeten zijn, dat meldt Nancy Skinner, de senator die het voorstel heeft ingediend. De Californische automarkt is een van de grootste ter wereld waardoor de impact op de auto-industrie en het elektriciteitsnet enorm kan zijn. Ook in Nederland gaan stemmen op voor een bidirectionele verplichting.

In 2030 rijden er naar verwachting zo’n acht miljoen elektrische auto’s rond in Californië. Daarbij heeft de staat een verbod aangekondigd op de verkoop van auto’s met een fossiele brandstofmotor vanaf 2035.

Lees ook: Californië verbiedt verkoop auto's met verbrandingsmotor

Om ervoor te zorgen dat al deze elektrische auto’s kunnen worden ingezet als accu – en zo het elektriciteitsnet kunnen ontlasten – is er een wetsvoorstel voor een bidirectionele laadverplichting ingediend. De accu kan dan zowel laden als ontladen op de piekmomenten.

Daarbij is de Californische automarkt een van de grootste ter wereld, waardoor het wetsvoorstel impact heeft op de wereldwijde auto-industrie. Ook lichte motorvoertuigen en schoolbussen zouden onder de aanstaande wet vallen.

Lees ook: ‘Maak bidirectioneel laden de norm’

In Nederland pleitten Gijs Stevers, CTO van Libra Energy, en Robin Berg, oprichter van We Drive Solar, op Solar365 al voor een bidirectionele verplichting voor elektrische auto’s. Teun Bokhoven, voorzitter van het Uitvoeringsoverleg Klimaatakkoord Gebouwde Omgeving, pleitte daarbij om ook een dergelijke verplichting in te stellen voor publieke laadpalen.