Consumenten wachten ook steeds langer op aansluiting

14.11.2024 Gijs de Koning

Consumenten wachten ook steeds langer op aansluiting

Uit de Hoorzitting Netcongestie in de Tweede Kamer is gebleken dat consumenten ook steeds langer wachten op een aansluiting op het net. Netbeheer Nederland schrijft dat dit komt doordat ook veel lokale netten vol beginnen te raken. Voordat er op deze netten toegang kan worden gegeven voor meer of zwaardere aansluitingen zal er eerst meer capaciteit moeten worden gecreëerd door kabels te verzwaren of trafohuisjes te plaatsen.

De komende jaren moeten er 50.000 nieuwe trafohuisjes worden bijgebouwd en zullen één op de drie straten op de schop gaan meldt Netbeheer Nederland ook. Ook door deze geplande werkzaamheden zullen de wachttijden toenemen.

Dit probleem speelt zich lokaal af en kan verschillen per regio en per wijk. Daarom is het zaak voor consumenten die hun aansluiting willen aanpassen om tijdig te kijken hoe lang de wachttijd in hun buurt is.

Om de consument meer inzicht te geven zijn de netbeheerders bezig met het ontwikkelen van een “stroomnetchecker”. Met deze online tool wordt lokaal inzicht gegeven in de situatie op het net. Deze tool verschijnt in het eerste kwartaal van 2025.

Een van de oplossingen die netbeheer Nederland ziet voor het tijdelijk verlichten van de drukt op het stroomnet is het inzetten op flexibel energieverbruik waarbij energieverbruik van de drukke momenten verplaatst kan worden naar momenten dat het net minder wordt belast.

Maarten Otto, voorzitter van Netbeheer Nederland, stelt dat: “Netbeheerders doen wat ze kunnen, maar met pijn in het hart moeten we ook constateren dat het niet snel genoeg gaat. We zien dat naast bedrijven nu ook consumenten merken dat het stroomnet voller raakt. Dat vergroot de urgentie om met elkaar flexproducten te ontwikkelen, zodat meer klanten hier gebruik van kunnen maken.”