Dit zijn de grootste trends bij montagesystemen

12.04.2021 Simone Tresoor

Dit zijn de grootste trends bij montagesystemen

De markt voor PV-montagesystemen wordt steeds internationaler en veel fabrikanten worden buiten de eigen landsgrens actief. Dat vergt aanpassings- en innovatievermogen. Wat zijn de grootste trends en ontwikkelingen op het gebied van deze systemen? Een verhaal in drie delen.  

Solar365 sprak met Managing Director Denis de Vette van Van der Valk Solar Systems en Erik Valks CEO van Esdec BV, beide Nederlandse bedrijven en hun Duitse collega’s Manuel Schwarzmaier, hoofd verkoop Europa bij Schletter en Thomas Pfaff, Managing Director bij novotegra (BayWa r.e.) over trends, ontwikkelingen, kansen en uitdagingen op de internationale markt.

De markt is enorm geprofessionaliseerd

“De markt wordt steeds volwassener en er zijn steeds meer normeringen waaraan we moeten voldoen”, zegt Denis de Vette, Managing Director van Van der Valk Solar Systems. “Dat is een goede zaak en daar spelen wij met technische oplossingen en nauwkeurige berekeningen op in. Met opdrachtgevers, adviesbureaus, constructeurs en verzekeraars is tijdens een project intensief contact voor een zo veilig mogelijke installatie. Door de hoeveelheid partijen die betrokken zijn, soms met tegenstrijdige belangen, zijn de doorlooptijden van projecten wel langer geworden.”

Erik Valks, CEO van Esdec BV is het eens. “De markt is enorm geprofessionaliseerd en dat is maar goed ook. Alles wat je levert aan montagesystemen moet volledig getest zijn, zodat je aan de  verzekeraars kunt laten zie dat je aan alle standaards voldoet.”

Paneelmaten zijn enorm toegenomen

Als grootste ontwikkeling in de montagesystemenmarkt wordt door de Nederlandse bedrijven vooral de grote diversiteit in zonnepaneelmaten benoemd. De afgelopen twee jaar zijn de paneelmaten enorm in formaat toegenomen, tot afmetingen van maar liefst 1,30 meter bij 2,40  meter aan toe. Maatvoering is natuurlijk uitermate belangrijk bij de bevestiging, want een groot paneel vangt bij storm veel meer wind. Vandaar dat daar uitgebreide berekeningen aan ten grondslag liggen. Al die verschillende maten vragen een grote mate van flexibiliteit van de montagesystemenbedrijven.

Esdec: “Het belang van een goed digitaal systeem wordt steeds groter. We willen graag dat de eindgebruiker via de site van de installateur al kan zie hoe de installatie op hun dak komt en wellicht soms al met de prijzen.”

“Wij willen het voor de installateur zo eenvoudig mogelijk maken”

Manuel Schwarzmaier, hoofd verkoop Europa bij Schletter, geeft aan dat het Duitse bedrijf vooral aan het doorontwikkelen is op gebruiks- en montagegemak. “Door het maken van goed doordachte voorgemonteerde componenten willen wij het de installateur zo eenvoudig mogelijk maken. Bij Schletter vinden wij een eerlijke  prijs/kwaliteitverhouding belangrijk, net als de duurzaamheid van het systeem. Alleen veilige en duurzame installaties betalen zich terug gedurende de jarenlange gebruiksduur.”

Ook novotegra stelt het gebruiksgemak voor de installateur centraal. “Voormontage van de componenten moet het monteren op de bouwplaats zo makkelijk mogelijk maken. Maar ook de logistiek van de systemen wordt steeds verder geoptimaliseerd. Zo worden er korte railvarianten aangeboden die makkelijk op een pallet passen of kunnen systemen zelfs verpakt in kartonnen dozen worden vervoerd”, zegt Thomas Pfaff, managing director.

Goede digitale programma’s zijn een must

Alle vier de fabrikanten hebben veel tijd en energie gestoken in een goede logistiek en goede digitale  ontwerp- en calculatieprogramma’s. Voor de planners is een snelle, goede en veilige planning essentieel. Daarom is een professionele planning-, ontwerp- en calculatietool een vereiste. Schletter: “Een goede planning is de basis voor een goede offerte en dat is belangrijk in het besluitvormingsproces van de investeerder of de verzekeringsmaatschappij.”

Dit artikel over montagesystemen is het eerste uit drie delen. Op 26 april verschijnt deel 2: Montagesystemen over de grens. Wat zijn de uitdagingen? Op 10 mei volgt deel 3: Hoe montagebedrijven nieuwe markten openbreken.