Een terugblik op werken in de solarsector met De Centrale

02.07.2025 Sjoerd Rispens

Een terugblik op werken in de solarsector met De Centrale

De Centrale, een fiscaal adviesbureau op het gebied van duurzaamheid, bestaat inmiddels twaalf jaar en heeft zich ontpopt tot een belangrijke speler in de markt. Het bedrijf heeft samen met meer dan 1500 installateurs honderdduizenden duurzame particuliere partijen geholpen. De Centrale adviseert en regelt binnen de verduurzaming over zaken zoals btw teruggave van thuisbatterijen, inspecties en subsidies. Solar365 spreekt met oprichter Romano Hagen over de rol van zijn bedrijf in de turbulente energietransitie.

De huidige werkzaamheden van De Centrale omschrijft Hagen als volgt: “De kern daarvan is dat we altijd aan iedereen informatie verstrekken en klanten te helpen. Een voorbeeld daarvan is de btw-teruggave bij de aanschaf van een thuisbatterij. We hebben daar een test voor ontwikkeld, waar nu zo’n 150 keer per dag gebruik van wordt gemaakt. We verzorgen de registratie, de administratie, de btw-aangiften en de teruggaaf. Vragen van de Belastingdienst beantwoorden wij ook. Tot slot helpen we met het beroep op de kleine ondernemersregeling, zodat je in de jaren na de aanschaf geen btw meer hoeft te betalen.”

“Met advies op zoveel mogelijk vlakken doen we ook veel aan de voorkant”, gaat Hagen verder. “Het klinkt misschien simpel, maar zonder voorwerk en het verschaffen van de juiste informatie functioneert de markt niet. Dat gat proberen wij zo goed mogelijk te vullen en daardoor zijn we relevant en blijven we dat.”

Alles op maat
“We hebben het solar-avontuur van voor naar achter meegemaakt. Groeien doet pijn, dat hebben we ervaren. De ondernemer loopt namelijk altijd de gaten dicht. Op vakantie namen we zelfs een PC mee, die overigens vaker kapot ging dan heel blijf tijdens de reis. Mis ik die periode? Nee, maar ik ben heel blij dat we als bedrijf die reis hebben gemaakt. Dat zijn bovendien ook offers die je nou eenmaal moet maken als je het bedrijf tot een succes wil maken. Daarom ben ik ook extra blij dat we er nog zijn, want ik heb in de afgelopen jaren veel collega-ondernemers, die ik als zakelijke vrienden beschouw, failliet zien gaan.”

“We bestaan bijna exact twaalf jaar, daar heb ik helemaal niet bij stilgestaan”, zegt Hagen. “Wat gaat de tijd toch snel. Ons kantoor in Lisse zat aanvankelijk in een klein halletje, waar het in de winter binnen net zo koud was als buiten. En in de zomer was het binnen tien graden warmer. Naast ons zat de postbus, waar we elke ochtend heen gingen om te kijken of er een aanvraag was, meestal wel, soms niet.”

Hagen werkte in 2013 nog als fiscaal jurist en deed alles op maat. “Toen kwam ik bij een klant terecht die was afgestudeerd aan de TU Delft. Hij verkocht zonnepanelen verkopen en iedereen verklaarde hem toen voor gek. Hij verkocht 50.000 zonnepanelen per jaar, toentertijd enorm veel. Hij inspireerde mij en toen kwam het Europese hof met de uitspraak dat een zonnepaneelhouder de btw terug kan krijgen.”

“Dus ik ben De Centrale BTW Teruggave gestart en heb mijn oude bedrijf verkocht. Dat was natuurlijk een enorm risico en in het begin zat ik elke avond alleen maar op mijn computer de bezoekersaantallen van de site te bekijken, wat kon ik ervan leren.”

Specialiseren in thuisbatterijen
Het duurde een aantal jaar voor het bedrijf succesvol werd. In 2014 kon Hagen rekenen op 500 aanvragen. In 2016 begon de bal echt te rollen, toen de verkoop van zonnepanelen begon te stijgen. Het aantal vragen van klanten steeg na verloop van tijd naar meerdere duizenden per maand. “Maar in 2023 raakten wij 98 procent van de omzet kwijt omdat er op zonnepanelen geen btw meer zat dat teruggevraagd kon worden.”, zegt Hagen.

“Wij hebben daar ook op ingespeeld door ons meer te gaan specialiseren in de thuisbatterij maar die markt kwam maar niet van de grond. In 2024 hebben we daarom geherstructureerd en is alles overgegaan naar een nieuwe entiteit. Zo moet je met de marktontwikkelingen meebewegen.”

De afgelopen jaren zijn er, in de woorden van Hagen, cowboys actief geweest op de markt voor btw teruggave. “Die hebben klanten met problemen achtergelaten toen het tarief voor zonnepanelen naar 0 procent ging en de cowboys stopten. Wij hebben die mensen geholpen en zo de bende van anderen opgeruimd, want de consument mag niet de dupe zijn. Wat wij daarmee hebben bewezen? Ik vind het niet meer dan normaal, daardoor zijn wij een stabiele factor in de branche denk ik.”

Hoogtepunten
Hagen noemt meerdere hoogtepunten op als hij terugdenkt aan de afgelopen jaren. “Grote en kleine ontwikkelingen binnen het bedrijf, van een nieuwe collega tot mijlpalen van het aantal klanten dat we hielpen. Elke vorm van groei was een hoogtepunt, maar groei kan ook pijnlijk of onzekerheid met zich meebrengen. Wanneer we de ene maand zoveel duizend bezoekers hadden wisten we niet of dat aantal de volgende maand weer gingen halen.”

De Centrale werkt al jarenlang goed samen met andere grote en kleinere partijen. “Dat hebben we te danken aan hard werken en het opbouwen van een betrouwbare naam. En ik zie het ook als een manier om de installatiemarkt vanuit de fiscale optiek op te voeden.”

Hoe ziet de toekomst eruit voor het bedrijf? “Voor de komende acht jaar ligt onze focus erop dat we op deze voet door kunnen gaan en relevant blijven. We gaan door met innoveren en hopen met de marktontwikkelingen mee te kunnen blijven bewegen.”