Het Zwitsers zakmes onder de solar carports
30.10.2025 Gijs de Koning

De Solar Charging Company lanceert een solar carport met geïntegreerde batterijen, laadpalen, Energie Management Systeem (EMS) en speelt daarmee in op het bieden van een oplossing voor de netcongestie waar bedrijven mee kampen. “Wij geloven dat de energietransitie niet kan wachten op netverzwaring”, zegt oprichter Olivier Ozinga.
Het idee voor de Smartport ontstond in 2020, toen Ozinga en zijn zakenpartners zagen hoe de energietransitie steeds meer vastliep op beperkte netcapaciteit. “We wilden zonne-energie slimmer benutten”, vertelt hij. “Destijds zag je vooral zeecontainers met batterijen verschijnen op parkeerplaatsen. Dat werkt technisch, maar is visueel onaantrekkelijk en niet schaalbaar. Wij dachten: waarom verwerken we die opslag niet gewoon ín de constructie zelf?”
De Smartport combineert zonne-energie, batterijopslag en EV-laden in één constructie. Door de energie lokaal op te slaan en te verdelen via een zelf ontwikkeld Energie Management Systeem (EMS) kan het systeem grotendeels autonoom functioneren, zonder het elektriciteitsnet te overbelasten. De Smartport is modulair opgebouwd: elk segment dekt twee parkeerplaatsen en kan als een soort bouwblok worden herhaald.
De eerste Smartport werd in september geplaatst bij Breedveld & Schröder (onderdeel van Unica) in Almere. Directeur Robin Marsé is enthousiast: “De Smartport combineert meerdere functies in één product. We benutten onze eigen zonne-energie optimaal, terwijl we de ruimte boven onze parkeerplaatsen efficiënt gebruiken. "Daarnaast waarderen onze medewerkers het extra comfort van droog en uit de zon parkeren.”
Laden, opslaan en beheer in één systeem
Wat de Smartport onderscheidt van traditionele solar carports, is dat het systeem verder gaat dan laden alleen. Onder de stalen constructie met glas-glaspanelen schuilen batterijen, omvormers, laders en een EMS. Het EMS krijgt gegevens uit de batterij, de lader, de zonnepanelen en de aansluiting en bepaalt op basis hiervan continu hoe de beschikbare stroom het beste kan worden verdeeld.
“Als de zon schijnt, laden we de auto’s direct met zonnestroom”, legt Ozinga uit. “Is er een overschot, dan slaan we die energie lokaal op. Wanneer het donker is of er meer vermogen gevraagd wordt dan van het net mag worden afgenomen, levert levert de batterij de benodigde stroom terug aan het bedrijf. Zo ontstaat er een mini-energiehub die autonoom kan functioneren zonder het net te overbelasten.”
Die lokale sturing is essentieel. Bedrijven met elektrische wagenparken kampen vaak met pieken in het verbruik, bijvoorbeeld wanneer medewerkers tegelijk aankomen en hun auto’s inpluggen. Dankzij de toevoeging van de batterij kunnen pieken in de belasting op de netaansluiting voorkomen worden, terwijl er toch voldoende laadvermogen beschikbaar is. In verhouding tot het aantal zonnepanelen passen er ook relatief veel batterijen in de Smartport, legt Ozinga uit.
Slimmer omgaan met energie
De Smartport is niet alleen een manier om met een beperkte aansluiting toch laadinfrastructuur, maar ook een hulpmiddel om slimmer om te gaan met energie. “We bewegen van een centraal naar een bidirectionaal energiesysteem,” zegt Ozinga. “Vroeger had de gebruiker alleen vraag, nu heeft die ook aanbod. De Smartport koppelt die twee werelden.”
Volgens hem ligt de grootste winst in de integratie met bestaande gebouwen. “We sluiten aan op de hoofdverdeelkast van het bedrijf en nemen alles mee: bestaande laadpalen, zonnepanelen en omvormers. Zo kunnen we het totale energieprofiel verbeteren. In feite transformeren we het parkeerterrein tot een onderdeel van het energiesysteem.”
Veiligheid en regelgeving
Bij het ontwerpen van de Smartport is veiligheid het startpunt. Hiervoor werkte het bedrijf samen met de veiligheidsregio en netbeheerders. Het resultaat is dat zij nu al voldoen aan de aankomende PGS 37-richtlijn voor batterijveiligheid. “We hebben bewust gekozen voor staal in plaats van hout als draagconstructie”, vertelt Ozinga. “De veiligheidsdiensten willen geen brandbare materialen boven parkeerplaatsen. Wij maken een product dat technisch én maatschappelijk verantwoord is.”
Daarnaast voldoet de Smartport aan de Requirement for Generators (RFG), de Europese netcode die eisen stelt aan omvormers en installaties die terugleveren aan het net. “Dat klinkt technisch”, zegt Ozinga, “maar het garandeert dat het systeem geschikt is om elektriciteit in te voeden op het net zonder grote verstoringen te veroorzaken. Om aan deze eisen te voldoen is veel tijd geïnvesteerd. Maar dat is het waard. Al deze aanpassingen maken de Smartport tot een unieke oplossing. .”
Leren van de pilot
De eerste plaatsing leverde waardevolle lessen op. De installatie van de elektrotechnische componenten (batterijen, automaten, bekabeling), werd nog ter plekke uitgevoerd. “Dat willen we in de toekomst volledig prefab doen”, zegt Ozinga. “Dan kunnen we een Smartport in één dag plaatsen: aansluiten, testen en draaien. Pas dan is het echt plug-and-play.”
De reacties uit de markt zijn volgens hem positief. Bedrijven zien in de Smartport niet alleen een duurzame oplossing, maar ook een manier om voorbereid te zijn op nieuwe regelgeving. Vanaf 1 januari 2027 moeten bedrijven vanuit Europese regelgeving namelijk meer dan 20 parkeerplaatsen minimaal 1 laadpunt hebben per 10 parkeerplaatsen of de ‘leidingdoorvoeren’ hebben liggen voor minimaal 50 procent van de parkeervakken. De Smartport maakt het mogelijk om zich te houden aan deze verplichting terwijl de impact op de benodigde elektriciteitsaansluiting beheersbaar blijft.
In de volgende stap wil The Solar Charging Company op termijn overschakelen op DC-laden, waarbij zonne-energie in de auto wordt geladen zonder verlies door onnodige omzettingen. “We voeden de zonne-energie nu al rechtstreeks in op de DC-bus van de batterij”, zegt hij. “De volgende stap is om dat ook met de laders te doen. Daarmee kun je efficiënter laden en bespaar je op dure omvormers.”
De komende jaren richt The Solar Charging Company zich op opschaling. De eerste investeringsronde is gestart om productiecapaciteit en het team uit te breiden. Ook wordt gewerkt aan een grotere variant van de Smartport, geschikt voor vrachtwagens.
“Ons doel is dat we over vijf jaar een volwassen portfolio hebben”, zegt Ozinga. “Van compacte carports tot grootschalige energiehubs met bidirectionele laders en DC-integratie. Uiteindelijk willen we dat elk parkeerterrein in Nederland energie kan leveren in plaats van alleen gebruiken.”



























