Is laadstress op vakantie verleden tijd?

16.06.2025 Gijs de Koning

Is laadstress op vakantie verleden tijd?

Op vakantie gaan met een volledig elektrische auto roept vaak een hoop discussie op. Het zou niet goedkoper zijn dan een benzineauto, of het zou veel tijd kosten om op de eindbestemming aan te komen omdat er telkens geladen moet worden. Om nog maar niet te beginnen over laadstress; het fenomeen waarbij een bestuurder hopeloos op de laatste procenten van de accu rondrijdt op zoek naar een geschikte laadpaal om zijn auto weer de benodigde prik te geven. Maar zijn deze zorgen wel terecht?

Een deel van deze terughoudendheid om met de elektrische auto op vakantie te gaan is zeker terecht, maar er behoeft hier ook enige relativering. Het is zeker mogelijk om een ontspannen vakantie te houden met een volledig elektrische auto. Elektrische auto’s worden in Nederland steeds populairder. Volgens de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) rijden er nu 588.935 volledig elektrische auto’s rond in Nederland, ongeveer 6,4 procent. Er zullen dus aankomende zomer een hoop Nederlanders met de elektrische auto op vakantie gaan.

Laadinfrastructuur
Voor een vakantie binnen Nederland is de elektrische auto zonder twijfel erg geschikt. Nederland heeft de recordpositie wat betreft het aantal laders. Uit een analyse van wegenvignetten.nl van de data van de European Alternative Fuels Observatory blijkt dat Nederland per 100 kilometer 12,6 AC-laders heeft.

Verdeling alle laadstations over Europa bron: European Alternative Fuels Observatory

Voor een vakantie elders in Europa kun je prima door België rijden, daar zijn per 100 kilometer 4,7 AC-laadpalen te vinden. Ook Denemarken met 4,1 en Noorwegen met 2,1 AC-laders zijn uitstekend voorzien van laadinfrastructuur.  

Om de auto snel op te laden is Noorwegen het beste vakantieland. Er zijn in dit land ongeveer 31 DC-snelladers per 300 kilometer te vinden. In Luxemburg zijn er nog net iets meer te vinden, namelijk 35 per 300 kilometer, maar op een relatief veel kleiner oppervlak. In Nederland zijn er 11 snelladers per 300 kilometer en in Duitsland en Frankrijk zijn dit er respectievelijk 13 en 8.

Bereik elektrische auto
De gemiddelde actieradius van alle elektrische auto’s is volgens de elektrische voertuigen database van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) 383 kilometer. Dit varieert van de Mercedes-Benz EQS 450+ met een praktische actieradius van 685 kilometer, tot een Fiat 500e Cabrio 24 kilowattuur met een praktische actieradius van 135 kilometer.

De meest voorkomende elektrische auto in Nederland is volgens de RVO de Tesla Model 3, deze heeft volgens de database een bereik van 420 kilometer (afhankelijk van welk type batterij en aandrijfsysteem). Hierop volgen de Tesla Model Y met 365 kilometer en de Kia e-Niro met 385 kilometer.

Heel algemeen genomen is het dus voldoende om op vakantie per 300 kilometer een laadpaal tegen te komen.

Opladen auto
Dan is er ook nog de discussie rondom de laadsnelheid van de elektrische auto. Het bijladen van 300 kilometer aan rijbereik zal in de meeste gevallen niet lukken in de tijd die het kost om te toiletteren en een kopje koffie te halen.  De Tesla Model 3 (standard) heeft bijvoorbeeld een maximale laadsnelheid van 170 kilowatt, wat afneemt naarmate de batterij verder vol raakt.

Om 300 kilometer te kunnen rijden met deze auto zal het laden al snel rond de 25 minuten duren, afhankelijk van het accupercentage op het moment van laden. Hoewel dit dus niet lukt tijdens een kleine pitstop, is een lunchpauze vaak zeker voldoende om weer een tijd vooruit te kunnen.

De kosten van het rijden op elektriciteit verschillen heel erg per land en per laadservices van de provider en de deal van de laadpas. Volgens de data van de European Alternative Fuels Observatory kost het laden van een Tesla Model 3 voor 25 minuten aan een DC-lader tussen de 7,25 euro en de 38,24 euro. In Frankrijk ligt de prijs in deze situatie tussen de 5,23 de 35,82 euro.

Het vereist dus iets meer planning om op vakantie te gaan met de elektrische auto. Echter, door goed de laadpaal aanbieders te checken en van tevoren een route uit te stippelen langs de laadpalen is het mogelijk om goedkoop en relatief zorgeloos elektrisch op de vakantiebestemming aan te komen. En mochten er toch onvoorziene situaties ontstaan, zijn er door het grootste gedeelte van West-Europa genoeg laadpalen te vinden om toch weer een aantal kilometers te kunnen bijtanken.