Meer zonnepanelen maar minder problemen met omvormers in Vlaanderen
24.06.2025 Evelien Schreurs

De Vlaamse netbeheerder Fluvius krijgt steeds minder klachten over uitvallende omvormers. Het actieplan dat de netbeheerder ontwikkelde om storingen te voorkomen lijkt dus te werken. Fluvius heeft ook een online tool ontwikkeld waarmee klanten kunnen checken in welke mate zij risico lopen op een uitvallende omvormer.
Wanneer huishoudens, op zonnige zomerdagen, veel stroom opwekken, maar weinig verbruiken is er een grotere kans dat zij te maken krijgen met een uitvallende omvormer. Omvormers kunnen op dit soort momenten uitvallen om het elektriciteitsnet en de elektrische installatie in huis te beschermen.
In 2023 kreeg Fluvius 5.042 klachten van klanten over dergelijke situaties, en besloot daarop hun aanpak hiervoor te versterken. Dat gebeurde onder andere door het elektriciteitsnet te versterken, kabels te gebruiken die beter kunnen tegen pieken op het stroomnet en door data uit digitale meters kunnen problemen gedetecteerd en verholpen worden.
Na deze aanpak halveerden de klachten over uitvallende omvormers in 2024 en ook dit voorjaar zet een daling in het aantal klachten door.
Afgelopen april voerde Fluvius een test uit onder een miljoen zonnepanelen-aansluitingen, waaruit bleek dat bij één procent van deze aansluitingen een hoog risico is dat de omvormer uitvalt in periodes met veel zon.
Deze maand publiceert Fluvius een vernieuwde versie van de ‘netwerkchecker’ waar klanten kunnen checken of zij laag, gemiddeld of hoog risico lopen op een storing met hun omvormer. Als ze al klachten hebben, krijgen zij ook een indicatie te zien van de termijn waarop het probleem wordt opgelost. Ook krijgen klanten met uitvallende omvormers compensatie wanneer de oorzaak van de storing niet bij de binneninstallatie ligt en het probleem niet binnen dertig dagen opgelost kan worden door Fluvius.