Nederlandse markt voor elektrische auto’s groeit maar vertrouwen consument neemt af

15.12.2025 Sjoerd Rispens

Nederlandse markt voor elektrische auto’s groeit maar vertrouwen consument neemt af

De Nederlandse markt voor elektrische auto’s verandert snel, maar die dynamiek zorgt niet automatisch voor meer vertrouwen. Uit de ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2025 blijkt dat de koopintentie voor elektrische auto’s opnieuw is gedaald. Een groeiend deel van de Nederlanders ziet een overstap binnen vijf jaar niet zitten en dat is een duidelijke trendbreuk na jaren van toegenomen interesse. Dat komt door onzekerheid over de toekomstige regelgeving en stimuleringsmaatregelen.

Subsidies verdwijnen of veranderen, de korting op motorrijtuigenbelasting wordt afgebouwd en consumenten weten niet goed waar ze de komende jaren financieel aan toe zijn. Dat maakt elektrische auto’s, die vaak hoger geprijsd zijn dan vergelijkbare benzinemodellen, moeilijker in te passen in het huishoudbudget. De ANWB stelt in het rapport dat het gebrek aan een consistente, langjarige koers grote gevolgen heeft voor het vertrouwen van consumenten.

Daarnaast houden hardnekkige vooroordelen stand. Het rapport geeft aan dat niet EV-rijders bepaalde negatieve verwachtingen hebben over de kosten, actieradius en het laadgemak. Mensen die wel elektrisch rijden zijn hier juist positief over. Zij hebben bijvoorbeeld hele goede ervaringen over internationale reizen met elektrische auto’s. Ook gaat laden steeds sneller en er zijn meer laadpalen. De actieradius houdt veel niet-EV-rijders tegen om elektrisch te gaan rijden.

Remmend effect

Waar eerdere stimuleringsmaatregelen de markt aantoonbaar aanjoegen, lijkt het huidige wisselende beleid juist een remmend effect te hebben. De organisatie roept daarom op tot meer stabiliteit en voorspelbaarheid: automobilisten moeten kunnen overzien waar ze de komende jaren aan toe zijn.

Ondanks de dalende koopintentie is er aan de aanbodkant sprake van juist tegenovergestelde beweging. De monitor beschrijft een snel groeiende markt met steeds meer modellen in uiteenlopende prijsklassen. Vooral in het segment tot ongeveer 35.000 euro, voor veel huishoudens de grens van wat haalbaar is, komen steeds meer elektrische auto’s beschikbaar. Daarnaast groeit de tweedehandsmarkt snel.

Gebruikte elektrische modellen worden niet alleen betaalbaarder, maar bieden in veel gevallen ook gunstige totale gebruikskosten. Het rapport benadrukt dat een groot deel van de drempels die consumenten ervaren in de praktijk meevalt, vooral voor wie kiest voor een gebruikte EV.

Gebrek aan transparantie

De monitor laat bovendien zien dat de laadinfrastructuur weliswaar snel groeit, maar dat dit niet betekent dat alle problemen zijn opgelost. Er komt jaarlijks een groot aantal laadpunten bij, zowel openbaar als bij bedrijven en particulieren, maar consumenten ervaren nog altijd een gebrek aan transparantie. Vooral de onduidelijkheid over laadprijzen is een bron van frustratie. Tarieven kunnen sterk verschillen per laadpunt, tijdstip en aanbieder, en dat maakt het lastig om de totale kosten van elektrisch rijden te voorspellen. De ANWB benadrukt dat heldere en uniforme prijsinformatie nodig is om deze drempel weg te nemen.

Naast deze praktische bezwaren speelt ook onbekendheid met nieuwe technologie een rol. In het rapport komt naar voren dat veel consumenten nog weinig weten over bijvoorbeeld Vehicle-to-Grid (V2G), de techniek waarmee auto’s energie kunnen terugleveren aan het elektriciteitsnet. Hoewel deze functie in potentie een belangrijke bijdrage kan leveren aan het stabiel houden van het energiesysteem, ziet de gemiddelde automobilist het voorlopig vooral als ingewikkeld of abstract. Een betere uitleg en begeleiding is volgens de ANWB essentieel om het vertrouwen in elektrische mobiliteit te vergroten.

Groeiend netwerk van laadpunten

Het rapport benadrukt dat elektrische auto’s op veel vlakken klaar zijn voor grootschalige adoptie, maar dat de randvoorwaarden nog onvoldoende aansluiten bij de behoefte van consumenten. Aan de ene kant is er een markt die steeds meer keuze biedt, lagere gebruikskosten kan realiseren en beschikt over een groeiend netwerk van laadpunten. Aan de andere kant is er een consument die door onduidelijkheid over kosten, beleid en toekomstverwachtingen moeite heeft om de stap te zetten.

De ANWB komt in de monitor tot de conclusie dat elektrisch rijden in Nederland nog altijd een belangrijke bijdrage kan leveren aan de verduurzaming van het wagenpark, maar dat de overheid moet zorgen voor duidelijkheid en stabiliteit. Zonder consistent beleid bestaat het risico dat de groei vertraagt, een ontwikkeling die haaks staat op de klimaatdoelstellingen. Daarom doet de organisatie een duidelijke oproep: maak elektrisch rijden voorspelbaar, betaalbaar en begrijpelijk, zodat consumenten met vertrouwen de overstap durven te maken.