‘Nieuwverkoop is drijvende factor in verduurzaming van het wagenpark’

02.01.2025 Evelien Schreurs

‘Nieuwverkoop is drijvende factor in verduurzaming van het wagenpark’

In 2024 steeg het aandeel verkochte hybride auto’s. 76,6 procent van de nieuwe auto’s was volledig elektrisch of hybride aangedreven. Daarmee groeit het marktaandeel (deels) elektrische auto’s, terwijl het aandeel auto’s met brandstofmotoren afneemt. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC.

In 2024 werden er in totaal 381.227 nieuwe auto’s verkocht. Daarvan was 34,7 procent volledig elektrisch (132.166 auto’s). In 2023 was dat 30,8 procent.

De meeste verkochte auto’s in 2024 worden hybride aangedreven. Hybdride auto’s hadden in 2024 een marktaandeel van 41,9 procent, tegenover een marktaandeel van 37,1 procent in het jaar ervoor. Dit ging om ongeveer gelijke delen om Hybrid Elektric Vehicles, Plug-in Hybrides, en Mild Electric Vehicles.

Kijkend naar alle auto’s op de weg, niet alleen auto’s die het afgelopen jaar zijn aangeschaft, is het aandeel elektrische auto’s kleiner. Daar hebben volledig elektrische auto’s met 5,4 procent het kleinste aandeel, tegenover 75,1 procent benzineauto’s. Van het rijdend wagenpark is 11 procent hybride. “Nieuwverkoop, en dan met name de zakelijke markt, is de drijvende factor in de verduurzaming van het wagenpark”, schrijft RAI Vereniging.

Huub Dubbelman (RAI Vereniging) reageert: “De hoge registraties maskeren enigszins dat de actuele verkopen van EV’s nog achterblijven bij de klimaatambities. De transitie naar volledig elektrisch rijden blijft daarmee een uitdaging. Nieuwe batterij-elektrische, plug-in en mild hybride aangedreven auto’s leveren uiteindelijk allemaal een bijdrage aan betere luchtkwaliteit en aan het halen van deze doelstellingen. Het is daarom cruciaal dat alle vormen van elektrisch rijden ook in de toekomst aantrekkelijk en betaalbaar blijven voor de consument.”