Toezichthouder ACM waarschuwt voor onduidelijke thuisbatterij-reclames
17.12.2024 Evelien Schreurs

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten om niet zomaar een thuisbatterij aan te schaffen, maar eerst goed te onderzoek te doen naar verschillende prijzen en modellen. In reclames en verkoopgesprekken wordt namelijk niet altijd genoemd dat het financiële plaatje van een thuisbatterij nog niet vaststaat.
De ACM ziet een toegenomen interesse voor thuisbatterijen bij consumenten, waarschijnlijk om terugleverkosten voor opgewekte zonnestroom te voorkomen. Volgens de toezichthouder kunnen thuisbatterijen helpen de energietransitie te versnellen, mits ze op de juiste manier worden ingezet.
Over de financiële opbrengsten van deze thuisbatterijen wordt in verkoopgesprekken en reclames vaak een erg positief beeld geschetst, terwijl dat niet altijd met zekerheid te zeggen is.
“Energieprijzen uit het verleden zeggen bijvoorbeeld niet veel over de energieprijzen in de toekomst. De energiemarkten zijn volop in beweging en het is erg onzeker hoe energieprijzen zich ontwikkelen. De financiële opbrengsten van een thuisbatterij zijn ook onzeker omdat de opbrengst daalt als steeds meer huishoudens een thuisbatterij laten plaatsen”, schrijft de ACM.
De onzekerheid bij batterijen zit hem voornamelijk bij het handelen op de onbalans- en day-ahead markt. Deze markten fluctueren de laatste tijd nogal en de spelregels kunnen tussentijds worden aangepast. Daarnaast kan de opbrengst ook lager worden als meer huishoudens een thuisbatterij aanschaffen.
Een thuisbatterij kan bij een dynamisch energiecontract of voor het ophogen van het eigen verbruik daarentegen wel goed worden ingezet. Deze elementen zijn meer in handen van de gebruiker en kan daarom wel een valide basis zijn voor de batenberekening.
De ACM adviseert consumenten die overwegen een thuisbatterij aan te schaffen om eerst zelf goed onderzoek te doen en niet zomaar via een verkooptelefoontje of advertentie een thuisbatterij aan te schaffen.