Tomorrow Energy bouwt enorm batterijpark en pleit voor betere samenwerking binnen de energiesector

24.05.2024 Gijs de Koning

Tomorrow Energy bouwt enorm batterijpark en pleit voor betere samenwerking binnen de energiesector
©grid-on

In 2027 gaat de bouw van een van de grootste batterijparken in Nederland van start. Het batterijpark komt in Eemshaven, heeft een capaciteit van 360 megawattuur en wordt gebouwd door het bedrijf Tomorrow Energy. Hakkan Yildirim, CEO van Tomorrow Energy, kijkt uit naar de start van de bouw van het project maar pleit voor een betere samenwerking tussen netbeheerders, lokale producenten en afnemers van batterijopslagsystemen.

Tomorrow Energy kreeg onlangs een bouwvergunning van de gemeente Het Hogeland voor het bouwen van een batterijpark in Eemshaven. Het batterijpark gaat een capaciteit krijgen van 360 megawattuur en een vermogen van 180 megawatt. Om dit voor elkaar te krijgen zijn er een hele hoop batterijen nodig. Voor het batterijpark in Eemshaven is gekozen voor lithium-ijzer-fosfaat-accu's vanwege de betrouwbaarheid en brandveiligheid.

Opkomst batterijen
Yildirim begon zijn onderneming na de financiële crisis in 2008. In eerste instantie bouwde Tomorrow Energy alleen zonneparken. Aanvankelijk was dit ingewikkeld, vertelt Yildirim. "Toen we begonnen met het bouwen van zonneparken hadden we wel al subsidie in de vorm van de SDE, maar nog geen SDE+, dat maakte het in het begin lastig om het plaatje rond te krijgen. Daarbovenop waren de paneelprijzen erg hoog. De wattpiekprijzen kwamen op toen 3 euro of meer."

Na een aantal jaren succesvol te hebben voorzien in het bouwen van zonneparken werd Tomorrow Energy ook gevraagd om te kijken naar de mogelijkheid om batterijen bij de zonneparken te gaan plaatsen. Yildirim: "De transitie naar batterijen is op een natuurlijke manier gegaan. Wij zijn een keer uitgenodigd door de netbeheerders om mee te denken over de netcongestie. Dit was in 2019 toen het succes van wind en zon steeds meer aanslag begon te plegen op de volatiliteit van de netten. Hierdoor ontstond de behoefte aan flexibiliteit om die pieken op te vangen."

Yildirim voorziet een grote toename in de vraag naar batterijen in de energietransitie. Yildirim stelt dat "de markt voor batterijen staat aan de vooravond van een hele grote groei van de markt. Ik denk dat veel particulieren de stap gaan nemen om batterijen aan te schaffen. Zeker als het salderen er uiteindelijk af gaat, maar we moeten wel rekening houden met de uitdagingen die batterijen nu nog hebben."

De uitdagingen waar batterijen momenteel mee te kampen hebben zijn volgens Yildirim niet alleen technische innovaties die nog verder ontwikkeld moeten worden, maar ook in onze samenleving moet men nog leren omgaan met het slim gebruiken van de beschikbare stroom. "Batterijen kunnen zowel een oplossing als een probleem vormen. Als we bijvoorbeeld allemaal op dezelfde momenten de batterij gaan laden direct van het net, als er tekort is aan stroom, dan wordt het net ook overbelast. Als de batterijen echter gecontroleerd worden gestuurd in overleg met de netbeheerder zoals de slimme batterijen, zal dit een goede oplossing kunnen bieden. Ik vind dat we daar goede afspraken over moeten maken met Netbeheer Nederland, de netbeheerders en de consument."

De bouw in Eemshaven
 Het bouwen van een batterijpark verschilt niet zo veel van het bouwen van een zonnepark als het om vergunningen gaat. De verschillen tussen de twee installaties zijn het grootst na de oplevering van de bouw. Yildirim stelt hierover dat: "Het verschil tussen een zonnepark en een batterijpark is dat je met een zonnepark producent bent en met een energieopslagsysteem fungeer je als handelaar of balanceringsdienst. Er zijn veel meer mogelijkheden en markten die je kunt bedienen met een batterijopslagsysteem."

Nu de bouwvergunning voor het batterijpark in Eemshaven is toegekend, werkt Tomorrow Energy aan het rondkrijgen van het financiële plaatje.

Er is bewust gekozen Eemshaven als locatie voor het batterijpark. "Uiteindelijk moet je naar de nut en noodzaak kijken van de batterijen. Als we kijken naar congestie, moeten we kijken naar de energiehubs. Eemshaven is een bijzondere locatie omdat een derde van alle energie die wij gebruiken daar vandaan komt. LNG komt daar binnen en om de twee drie dagen wordt zo'n container gelost. Er zijn hele grote plannen voor waterstof daar, er komen onderzeekabels binnen vanuit Noorwegen en Denemarken en er komt heel veel stroom van wind op zee binnen. Eemshaven is een van de grootste energiehubs in Europa."

Samenwerking met energieleveranciers
Yildirim pleit voor een verbeterde samenwerking tussen bedrijven die meewerken aan het oplossen van de netcongestie door bijvoorbeeld batterijparken aan te leggen en netbeheerders. "Wij zijn immers geen consument van stroom", licht Yildirim toe. "Een batterijsysteem is natuurlijk in feite geen consument van energie. Het biedt alleen tijdelijke opslag met een maatschappelijke noodzaak. Ik denk dat er betere afspraken gemaakt kunnen worden tussen de flexibele assets, zoals batterijopslagsystemen, en de netbeheerders. In ruil voor harde afspraken over de juiste momenten om energie op te slaan en terug te leveren zouden de netbeheerders iets aan de tarieven kunnen doen. Ik zou graag zien dat netbeheerders met brancheorganisaties daarover in gesprek gaan onder toezicht van de Autoriteit Consument & Markt om dit mogelijk te maken."

Door energieleveranciers, netbeheerders en bedrijven naar elkaar toe te laten komen hoopt Yildrim een betere situatie te creëren voor de netbeheerders om netcongestie aan te pakken. Zij hoeven immers minder te investeren in de verzwaring van het net als er beter met de beschikbare infrastructuur kan worden omgegaan. "Straks komen we in de situatie dat netbeheerders het net blijven verzwaren, dat duurt een aantal jaar, en dan kan het zo zijn dat er ondertussen al weer meer verzwaring nodig is. Batterijen bieden de mogelijkheid om sneller in de behoefte van energie te voorzien zodat we niet achter het net aan blijven vissen," aldus Yildirim.

Het laatste wat Yildirim wil meegeven is dat hij het vooral heel mooi vindt om het project uit te mogen voeren. "Het project in Eemshaven is ons eerste grote stand-alone batterijsysteem, en qua omvang een heel groot project. Als je een idee hebt voor zo'n project en het daadwerkelijk tot uitvoering weet te brengen, dan ben je gewoon ontzettend trots, trots op je team."