Verduurzaming belangrijkste overweging in financiële keuzes huishoudens
05.12.2024 Gijs de Koning
Onderzoeksbureau Marketresponse concludeert, in een onderzoek in opdracht van Univé, dat als huishoudens 10.000 euro zouden krijgen om te investeren in hun huis, het merendeel dit zou inzetten voor verduurzaming.
Van de 1000 respondenten gaf 57 procent aan het geld uit te willen geven aan verduurzaming en 43 procent aan renovaties.
80 procent van de deelnemers gaf aan verduurzaming belangrijk tot zeer belangrijk te vinden. Hierbij werd aangegeven dat energiebesparing de grootste motivator was met 76 procent, waarvan 62 procent ook de kostenbesparing zegt belangrijk te vinden.
83 procent van de respondenten geeft aan tevreden te zijn met de verduurzamingsmaatregelen die ze hebben getroffen. Slechts 3 procent zegt dat ze ontevreden zijn, waarbij hoge installatiekosten, met 34 procent, en beperkt financieel voordeel, met 29 procent, de belangrijkste redenen zijn.
Het onderzoek concludeert ook dat kosten een belangrijke drempel zijn om niet te gaan verduurzamen. 39 procent van de ondervraagden gaf aan dat ze de kosten niet kunnen opbrengen om de verduurzamingsmaatregelen te nemen. Daarnaast gaf 32 procent aan dat de kosten niet opwegen tegen de opbrengsten.