ACM: grootverbruikers mogen gezamenlijke groepstransportovereenkomst sluiten

19.12.2025 Gijs de Koning

ACM: grootverbruikers mogen gezamenlijke groepstransportovereenkomst sluiten

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakt het mogelijk voor meerdere grootverbruikers om samen één contract met de netbeheerder af te sluiten: de groepstransportovereenkomst (GTO). Met dit besluit wil de toezichthouder bijdragen aan het verminderen van netcongestie op het elektriciteitsnet.

De maatregel is onderdeel van een breder pakket aan oplossingen waarmee de ACM de beschikbare transportcapaciteit op het stroomnet beter wil benutten.

Wat is een groepstransportovereenkomst (GTO)?

Een groepstransportovereenkomst stelt meerdere grootverbruikers in staat om gezamenlijk transportcapaciteit te contracteren bij de netbeheerder. Dit is vooral relevant voor energiehubs, waarin bedrijven onderling afspraken maken over het gebruik van elektriciteit. Daarbij behoudt iedere deelnemer zijn eigen aansluiting, terwijl binnen de overeenkomst wordt vastgelegd wie op welk moment hoeveel transportcapaciteit mag gebruiken. De totale gecontracteerde capaciteit mag daarbij niet worden overschreden.

GTO’s als oplossing voor netcongestie

Volgens de ACM kunnen groepstransportovereenkomsten bijdragen aan het verminderen van netcongestie, doordat bestaande kabels en transformatoren efficiënter worden benut. Bedrijven hoeven hierdoor minder lang te wachten op netverzwaring, die in veel regio’s jaren kan duren. In plaats daarvan kunnen grootverbruikers binnen een GTO hun elektriciteitsvraag en -opwek beter op elkaar afstemmen en gezamenlijk flexibiliteit organiseren, bijvoorbeeld met slimme sturing of opslag.

Energiehubs profiteren van gezamenlijke contracten

De maatregel sluit nauw aan bij de ontwikkeling van energiehubs, waarin meerdere bedrijven samenwerken op het gebied van energiegebruik, -opwek en -opslag. Binnen zulke samenwerkingen kan een groepstransportovereenkomst het verschil maken tussen het vastlopen van verduurzamingsplannen door netcongestie of het daadwerkelijk realiseren van verdere elektrificatie.

 

 

Besluit ACM volgt sneller dan verwacht

De afgelopen periode zijn al pilots met groepstransportovereenkomsten uitgevoerd om praktische knelpunten en juridische aandachtspunten in kaart te brengen. Aanvankelijk werd verwacht dat een definitief besluit van de ACM pas eind volgend jaar zou volgen, maar door de toenemende urgentie rondom netcongestie heeft de toezichthouder besloten eerder duidelijkheid te geven.

Aanpassing Netcode Elektriciteit

Om groepstransportovereenkomsten juridisch mogelijk te maken, past de ACM de Netcode Elektriciteit aan. Vanaf 1 januari 2027 zijn netbeheerders zelfs verplicht om GTO’s aan te bieden aan grootverbruikers.