Behoud is het nieuwe werven

19.01.2023 Sven Asijee

Behoud is het nieuwe werven

De superwerkgever. Zie jij ook het plaatje voor je? Een man of vrouw met cape die krachtig staat voor het welzijn van de medewerker. Met magische krachten en veelvoud aan prachtige supertools weet hij of zij het voor elkaar te krijgen: medewerkers blijven in het bedrijf aan het werk terwijl de arbeidsmarkt steeds krapper wordt. Zeker in de techniek. Maar helaas zo werkt het niet.

Het gaat niet om magische krachten. Het gaat niet om veel bombarie. Het gaat om het daadwerkelijk zien van je medewerkers en hun welzijn.

Piekdruktes, een verstoorde werk-privébalans, digitalisering, nieuwe technieken en een grote maatschappelijke uitdaging op de schouders. De techniek heeft het druk. Maar de uitdaging die er met kop en schouders bovenuit steekt is: het personeelstekort.

Vissen in dezelfde lege vijver
De hele branche heeft er last van; het schreeuwende tekort aan werknemers. Vissen in dezelfde lege vijver en talent proberen weg te kapen bij de concurrent. Maar is dat de weg? Wellicht zegt nog een enkeling meer salaris. Maar inmiddels laat veel onderzoek zien dat dat maar een beperkte impact heeft. 

Behoud is het nieuwe werven. Wat kunnen we doen om mensen te behouden voor het werken in de techniek? Er is nieuwe leiderschap nodig. Wat zijn dan die juiste leiderschapskwaliteiten? Als we het aan leidinggevenden vragen, benoemen zij het “visie hebben”, “het inspireren” en “de organisatiemissie naar de praktijk vertalen”.

Mismatch
Vragen we echter medewerkers naar de belangrijkste leiderschapskwaliteiten dan krijgen we geheel andere antwoorden en benoemen zij “betrokkenheid tonen”, “eerlijk zijn ” en “expertise hebben”. Dat voelt toch als een mismatch.

De werkbeleving van de medewerker moet (weer) centraal komen te staan. Nadenken over wat nodig is om echt naast de medewerker te staan.  Nadenken over wat er nodig is voor scholing en ontwikkeling en het creëren van een prettige werkomgeving.

Zie je je werknemer echt?
Hoe bewaken we in een drukke markt het welzijn van de medewerker? Hoe vinden we de balans tussen opdrachten uitvoeren en opdrachten naar eigen inzicht uitvoeren. Wat maakt het werken in jouw bedrijf aantrekkelijk? Zie je je werknemer echt?

Het is niet langer een gevecht met andere bedrijven over talenten. Het is een kwestie van opereren op eigen terrein waarin de werkbeleving, de creativiteit, vrijheid, ontwikkeling en het gesprek centraal staan. Misschien heeft de COVID-pandemie ons enigszins op achterstand gezet toen we elkaar wat kwijt waren. Maar het is tijd vooral intern te kijken.