Binnen vijf minuten weer op de weg met een volle batterij

09.03.2023 Brendan Hadden

Binnen vijf minuten weer op de weg met een volle batterij
©NIO

Vorig jaar opende elektrische-autofabrikant NIO haar eerste Power Swap Station in Nederland. Gebruikers van een NIO auto kunnen hier volledig automatisch een batterijwissel laten doen, waardoor ze gelijk weer de weg op kunnen. Naast dat ze handig zijn voor NIO-rijders kunnen de vier batterijwisselstations die ondertussen in Nederland staan ook een rol vervullen in elektriciteitsopslag en het ontlasten van het net.

NIO is een Chinese autofabrikant en heeft in dat land al rond de 1.300 batterijwisselstations staan. Het doel is om tegen het einde van 2023 in Europa ook 120 stations te hebben geplaatst. Op dit moment staan er in Nederland vier: in Utrecht, Den Hoorn, Apeldoorn en Tilburg.

“Met dit batterijwisselstation introduceren wij een Power Swap-systeem dat gestandaardiseerd is voor alle NIO-modellen en dat een volautomatische batterijwissel in slechts vijf minuten mogelijk maakt. Dit geeft NIO-users maximale flexibiliteit. Naast de mogelijkheid om thuis te laden, aan de openbare laadpaal of via snellader langs de snelwegen, kunnen NIO-users ook kiezen om de batterij binnen vijf minuten te vervangen voor een volle, om direct weer op weg te zijn”, aldus Daniel de Groot, head of power van NIO Nederland.

Hoe werkt het?
Het station lijkt op een dubbele garagebox en is ontworpen om maximaal 312 wissels per dag uit te voeren. Het kan tot dertien batterijen tegelijk laden met een vermogen van 20 tot 80 kilowatt. De batterijen worden tot 90 procent geladen, om de levensduur van de batterijen te beschermen.

De wissel is een volledig geautomatiseerd proces. De bestuurder parkeert de auto op de voorbestemde plek buiten het station, waarna de automatische besturing van de auto de besturing overneemt en de auto de box in rijdt. Hier wordt de oude batterij van de auto binnen vijf minuten uitgewisseld voor een nieuwe, waarbij de staat van de batterij en het elektrische systeem gecontroleerd wordt. Een bijkomend voordeel hiervan is dat NIO-gebruikers zo altijd over de meest recente batterij beschikken.

Netbalancering
Volgens NIO bieden de Power Swap Stations ook mogelijkheden voor het ontlasten van het stroomnet. NIO kondigt aan dat de batterijwisselstations binnenkort in staat zullen zijn om op piekmomenten stroom af te nemen en het opladen af te schalen als de vraag hoog is. Het laden van de beschikbare batterijen gebeurt dan ook zoveel mogelijk op een manier die geen pieken in het stroomnet veroorzaakt.

In een reactie op Solar365 geeft NIO aan binnenkort een samenwerking te gaan aankondigen waarmee ze verdere invulling aan deze ambitie willen geven.

Combinatie met solar?
Veel laadstations en parkeerplaatsen functioneren tegenwoordig ook als oppervlakte om zonnepanelen te plaatsen en zodoende een deel van hun eigen stroomverbruik zelf op te wekken.

Lees ook: PvdA en ChristenUnie willen zonnepanelen boven alle P+R-plekken in gemeente Groningen

CnEVPost meldde in 2021 dat ook NIO deze mogelijkheden aan het verkennen was voor hun stations in China. Volgens het bericht had NIO een overeenkomst met Unisun Energy om zonnepanelen op de daken van de wisselstations te plaatsen. Tegen het einde van 2025 wil NIO volgens CnEVPost meer dan drieduizend Power Swap Stations in China hebben, met panelen die een opwekcapaciteit van 300 megawatt zouden hebben. 

NIO liet in een reactie weten dat hoewel er geen concrete plannen op tafel lagen voor een soortgelijk initiatief in Nederland, er wel mogelijkheden in de toekomst zijn. Daarbij zullen ze de opwekcapaciteit meenemen in het beslissingstraject.