Busaanhangers in München op zonne-energie

07.04.2022 Joyce Beuken

Busaanhangers in München op zonne-energie

Sono Motors lanceert, in samenwerking met de Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG), openbaar vervoer met zonne-energie. Hun nieuwe busaanhanger op zonne-energie zal in de nabije toekomst in het stadsgebied van München de weg op gaan om de energieopbrengst en het potentieel van PV in de dagelijkse praktijk te testen.

Het voertuig bespaart mogelijk tot 2.500 liter diesel per jaar. Dat levert een jaarlijks CO2-besparingspotentieel van meer dan 6,5 ton per bus. Twintig semi-flexibele panelen leveren meer dan 2.000 watt om de accu van het voertuig en elektrische verbruikers zoals verwarming, ventilatie en airconditioning van stroom te voorzien, evenals het stuursysteem van de bus.

Emissievoorschriften
"Het partnerschap met MVG illustreert het enorme potentieel van onze unieke zonnetechnologie, die nu voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf wordt gebruikt in het openbaar vervoer. Dit is een mijlpaal in Sono Motors' missie om elk voertuig solar te maken", zegt Laurin Hahn, medeoprichter en CEO van Sono Motors. "Vooral in tijden van stijgende energieprijzen en toenemende emissievoorschriften voor het stedelijk gebied biedt onze zonne-energietechnologie een grote toegevoegde waarde voor openbaarvervoerexploitanten.

Ervaren in dagelijks gebruik
“Stadsbussen en touringcars, of ze nu elektrisch of diesel aangedreven zijn, bieden veel ruimte en zijn elke dag op de weg. De eerste busaanhanger op zonne-energie voor MVG zal in de toekomst in de straten van München rijden en de passagiers van MVG in staat stellen om de mobiliteit op zonne-energie in het dagelijks gebruik te ervaren," vervolgt Hahn.

Efficiëntere technologie
Het CO2-besparingspotentieel van voertuigen op zonne-energie is veelbelovend. Maar ook de bijdrage aan de bestrijding van luchtverontreiniging in steden is groot voor dit soort voertuigen, stelt het bedrijf. Voor een middelgroot wagenpark van ongeveer driehonderd bussen laten hun berekeningen zien dat besparingen tot 2.000 ton CO2 per jaar mogelijk zijn. In de toekomst zijn verdere toenames denkbaar, aangezien zowel de zonnecellen als de technologie in de bus naar verwachting efficiënter zullen worden.

Algoritme
De zonnelaadregelaar beschikt over een intelligent algoritme dat de energieopbrengst van de PV-modules optimaliseert. De opgewekte zonne-energie wordt gebruikt voor de bediening van het HVAC-systeem (verwarming, ventilatie, airconditioning). Naast de besparing op diesel zorgt de extra elektriciteit voor een stabilisering van de energievoorziening van de batterij, waardoor de levensduur wordt verlengd en de onderhoudskosten worden verlaagd. De opgewekte energie kan online worden gecontroleerd met behulp van de geïntegreerde software.

Trajecten testen
Veit Bodenschatz, directeur en hoofd van de busdivisie van de MVG, zegt: "Met het PV-systeem op onze bustrailer kunnen we nu onder reële omstandigheden testen hoe goed de stroomopwekking werkt en of er misschien trajecten in ons netwerk zijn die beter geschikt zijn dan andere voor deze vorm van stroomopwekking. "

Langere rijtijd
Katrin Habenschaden, burgemeester van München: "We moeten het roer omgooien in de vervoerssector. Het vervoer haalt de klimaatdoelstellingen nog steeds bij lange na niet, en dat heeft ook directe gevolgen voor de luchtkwaliteit in München. De zonnebussen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan deze dringend noodzakelijke omslag naar klimaatvriendelijke mobiliteit. Ik ben overtuigd van het idee, omdat hier veel brandstof kan worden bespaard en de CO2-uitstoot aanzienlijk kan worden verminderd. We werken al samen met MVG om het buspark volledig om te bouwen naar elektrische aandrijving. Ik hoop dat dit proefproject zal aantonen dat we met zonne-energie ook de actieradius van de e-bussen kunnen vergroten.”

Na de technische goedkeuring door de toezichthoudende instanties zal de busaanhanger in reguliere dienst gaan en door alle inwoners van München worden ervaren.