De 24 uur van Le Mans, maar dan elektrisch

24.10.2022 Joyce Beuken

De 24 uur van Le Mans, maar dan elektrisch
©InMotion

Studenten met een passie voor zowel verduurzaming als raceauto’s. Is het een paradox, of juist iets waar veel kansen liggen? Studententeam InMotion ziet het verduurzamen van racevoertuigen juist als het ultieme voorbeeld. "Als een batterijpakket dit aan kan, kan het alles aan.”

InMotion zag tien jaar geleden het levenslicht. Het studententeam van de Technische Universiteit (TU) Eindhoven wisselt ieder jaar van actieve leden. Momenteel bestaat het team uit zeventien fulltime-leden, evenals een aantal parttime studenten. Één van de vaste gezichten van het team is Mike Brozius, student Technische Natuurkunde aan de TU Eindhoven.

Het verhaal van InMotion begon in 2009, toen drie studenten van de Hogeschool Utrecht mee wilden doen aan de Formula Student competitie. De Formula Student competitie auto’s vonden de oprichters niet groot genoeg, ze zouden fysiek niet in de auto passen. Als afstudeerproject bouwden ze daarna een volwaardige Formule 3-wagen, de Ignition, die volledig op bio-ethanol reed.

Meest innovatieve raceauto
Na het afstuderen vervolgde een van de groepsleden zijn studie aan de TU Eindhoven. Kort daarna werd InMotion opgericht door Albert Maas en negen medestudenten. Het doel: de meest innovatieve raceauto ter wereld maken. Daarbij kwam de droom om deel te nemen aan de 24 uur van Le Mans, het perfecte platform om een bijzondere technologie als volledig elektrisch racen wereldkundig te maken.

Eerder werd er al een Formule 3 auto gemaakt. “De studenten ontwikkelen alles zelf, van batterij tot carrosserie.” De auto reed op verschillende Nederlandse banen ronderecords, waaronder Zandvoort. Brozius deelt hierover een leuk weetje: “De baan is inmiddels omgebouw tot Formule 1-baan. Ons record zal dus altijd blijven staan.”

Snelladen
Het nadeel van racen met een elektrisch wagen, is dat je niet ver kunt rijden. “De batterijen raakt na enkele rondes leeg, dat is het grootste obstakel. We zijn voor de volgende auto voornamelijk het probleem van de laadtijd aan het tackelen. We maken steeds meer stappen op het gebied van snelladen.”

Het batterijpakket waar nu aan gewerkt wordt, kan binnen 12 minuten worden opgeladen. “Maar we werken alweer naar de volgende generatie toe. Voor we mee zouden kunnen doen aan de 24 uur van Le Mans, willen we een accu die binnen enkele minuten opgeladen is.” Het team mag dan veel zelf oppakken, de studenten blijven afhankelijk van innovatie van componenten. Ook wordt er rustig opgebouwd richting het einddoel: “We beginnen met een race van een uur, vanaf daar gaan we steeds langer door.”

Racen vergt conditie
De studenten zijn niet zelf achter het stuur te vinden. Om een raceauto te mogen besturen heb je licenties nodig. “Dat is voor studenten niet haalbaar. Alle teamleden die aan de auto werken hebben wel degelijk affiniteit met racen, maar als je droom is om coureur te worden zit je hier wel verkeerd”, lacht Brozius.

Het ontwikkelen van een elektrische raceauto voelt voor het team als de symbolische top, legt Brozius uit. “Racen vraagt om technologieën met een hele zware conditie. Als een batterijpakket dit aan kan, kan het alles aan.” Met het project wilt het team de automotive-industrie uitdagen, maar ook inspireren. “We hopen anderen aan te zetten tot het ontwikkelen van nieuwe technologieën. We willende energietransitie in die industrie versnellen, en wij geven anderen met ons project hopelijk ook weer een zetje in de rug.”