De jacht op 19 euro. Waarom elke zonnestraal telt voor een eTruck (en voor jou, PV-man!)

27.05.2025 Johnny Nijenhuis Eigenaar van Nijenhuis Truck Solutions

De jacht op 19 euro. Waarom elke zonnestraal telt voor een eTruck (en voor jou, PV-man!)

Zoals jullie van me gewend zijn, val ik maar direct met de deur in huis. De marges in het wegtransport zijn dun, flinterdun. In een “goed” jaar praten we over een schamele 3%. Dat klinkt misschien abstract, maar reken even mee: met een omzet van €150.000 per jaar, per vrachtwagen is dat zo’n €4.500. Per dag? €19,15. Dat is het bedrag waarmee een transporteur het verschil moet maken. Elke dag weer. Voor dat bedrag moet ‘ie innoveren, verduurzamen, en zijn mensen tevreden houden. Een bijna onmogelijke spagaat, toch?

Nou, hier komt het goede nieuws, en dat is waar jullie, dames en heren uit de PV-industrie, een hoofdrol spelen. Zonne-energie levert simpelweg de allergoedkoopste kilowatturen. En laat dat nou precies zijn wat een elektrische vrachtwagen nodig heeft om écht winstgevend te zijn en die €19,15 per dag niet te laten verdampen aan dure netstroom. Elke cent die een transporteur bespaart op energie, is een cent die direct bijdraagt aan die flinterdunne marge. Het is geen hogere wiskunde, het is gewoon boerenverstand: goedkope brandstof is kassa.

Daarom zouden transportbedrijven die rijden met eTrucks, als echte zonne-jagers te werk moeten gaan. Ze moeten verder kijken dan alleen dat standaard dak vol panelen. Het moet een sport worden om elke vierkante meter te benutten. Denk aan:
•    Solarcarports: Niet alleen droog parkeren, maar ook direct laden met zonne-energie. Een dubbele winstpakker.
•    Lichtgewicht panelen: Opeens kunnen die daken die voorheen 'ongeschikt' waren, toch meedoen in de energietransitie.
•    Creatieve grondopstellingen: Dat verloren hoekje op het terrein? Ideaal voor een paar extra panelen. 
•    Verticale panelen tegen gevels of als erfafscheiding. Misschien zelfs bi-facial?
•    En wie weet wat er nog meer mogelijk is als we onze fantasie de vrije loop laten?

Maar, en dit is een cruciaal punt, diezelfde transportsector die zo hard op zoek is naar die goedkope zonne-kWh, heeft vaak geen tijd, geen geld en geen mankracht om zelf het wiel uit te vinden. Die €19,15 per dag? Die gaat op aan de dagelijkse operatie. Er is geen potje voor 'innovatie-onderzoek PV-integratie'. Ze hebben geen R&D-afdeling die de laatste panelentechnologieën en omvormerconfiguraties uitpluist.

En dat, beste mensen uit de zonnepanelenwereld, is waar jullie kans ligt. Of beter gezegd: jullie plicht, als je het mij vraagt. Je moet het ze helemaal voorkauwen.

•    Neem ze stap voor stap mee. Geen ingewikkelde technische verhalen, maar Jip-en-Janneketaal.
•    Leg glashelder uit waarom het een strak plan is. Niet alleen voor de planeet, maar vooral voor hun portemonnee.
•    Reken het voor. En reken het nog een keer voor. Laat zien wat de investering is, wat het oplevert, en wat PV voor verschil maakt in energiekosten. Maak businesscases op maat.

Zie jezelf als de gids die de transporteur door het zonnige landschap leidt, rechtstreeks naar de pot met goud aan het einde van de regenboog – of in dit geval, naar de pot met bijna gratis stroom. De transportsector wil wel verduurzamen en besparen, maar ze hebben partners nodig die hun taal spreken en de oplossingen op een presenteerblaadje aanleveren.

Dus, stroop de mouwen op, PV-industrie! Er is een enorme markt die schreeuwt om jullie expertise, zolang je maar snapt welke 19 euro strijd die transporteur strijdt. Dan wordt die 'perfecte droom' van elektrische vrachtwagens op zonnestroom pas écht werkelijkheid voor iedereen. En geloof me, daar worden we allemaal beter van.