Hyundai en We Drive Solar presenteren wereldprimeur met V2G-technologie in Utrecht

26.04.2022 Jan de Wit

Hyundai en We Drive Solar presenteren wereldprimeur met V2G-technologie in Utrecht
©We Drive Solar

Utrecht krijgt als eerste regio ter wereld de mogelijkheid om vehicle-to-grid (V2G)-technologie grootschalig in te zetten. Uiteindelijk wil Utrecht de eerste bidirectionele stad en regio te wereld te worden. De introductie van 25 Hyundai IONIQ 5 met V2G-technologie is hierin een belangrijke stap. De elektrische deelauto’s zullen door We Drive Solar worden ingezet in de eerste bidirectionele nieuwbouwwijk van Nederland: Cartesius.

Hoog bezoek eind vorige week in de Utrechtse wijk Cartesius. Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Sharon Dijksma, burgemeester van de gemeente Utrecht, Anneke de Vries, directeur stations en risicobeheer en lid van de Raad van Bestuur van de Nederlandse Spoorwegen, Michael Cole, CEO van Hyundai Motor Europe, Robin Berg, directeur van We Drive Solar, Onno Dwars, CEO van Ballast Nedam Development, en Bart Meijer, CEO van vastgoedontwikkelaar MRP. Allemaal waren ze afgereisd naar het voormalige werk- en rangeerterrein van de NS in Utrecht.

“We krijgen vandaag een kijkje in de toekomst, op wat straks hopelijk normaal is. Elektrische auto’s die opladen als er veel elektriciteit beschikbaar is, en elektriciteit teruggeven aan het stroomnet als er tekort is”, aldus staatssecretaris Heijnen.

Lees ook: Hoe de gebouwde omgeving verandert in een laadinfrastructuur voor EV’s

V2G-technologie draait erom dat een elektrische auto zowel kan opladen als ontladen en zo als energieopslag kan fungeren wanneer de opwek van hernieuwbare energie groter is dan wat het elektriciteitsnet aankan.

“Dat is mooi voor de elektrische rijder én nog mooier voor de energietransitie. We geven ons stroomnet zo letterlijk en figuurlijk meer power”, zegt Heijnen. “En dat is een goeie zaak.”

Cartesius geeft een inkijkje in de wijk van de toekomst
Het startschot van dit nieuwe energiesysteem werd gegeven in de nieuw te bouwen stadswijk Cartesius in Utrecht van in totaal 2.852 woningen van de ontwikkelaars MRP en Ballast Nedam Development.

Dit woongebied wordt gebouwd met veel aandacht voor duurzaamheid, innovatieve energieoplossingen en duurzame (deel-)mobiliteit. De mobiliteitsservice bestaat onder meer uit elektrische deelauto’s zoals de IONIQ 5 van We Drive Solar.

Lees ook: Utrecht vangt piekbelasting af met bidirectioneel laadbare EV’s van We Drive Solar

Ballast Nedam Development en MRP Development werken samen met vier Nederlandse universiteiten, verzekeraar ONVZ en de buurtbewoners aan de verdere uitwerking van het concept voor gezonde verstedelijking in dit gebied.

De wijk bestaat uit een variatie aan woningtypes voor uiteenlopende doelgroepen. Zo wordt een gemengd wonenconcept toegepast voor de circa 600 sociale huurappartementen. Het project wordt de komende jaren in fases gerealiseerd.

“Een prachtig initiatief dat laat zien waar wij als ontwikkelaars voor staan, werken aan de versnelling van de transitie in duurzaam en gezond land”, vond ook Dwars. “Dik compliment aan We Drive Solar als aanjager voor deelmobiliteit. Trots dat wij als Ballast Nedam Development een bijdrage kunnen leveren aan deze transitie en met onze gebiedsontwikkeling een platform vormen voor de laatste innovaties.”

‘V2G-technologie vergroot de levensvatbaarheid van duurzame energieopwekking’
Utrecht heeft zichzelf als doel gesteld om de eerste regio ter wereld te worden met een bidirectioneel ecosysteem. Dit moet het in de toekomst mogelijk maken om duizenden autobatterijen in te zetten als energieopslag in een duurzaam energiesysteem met zon- en windenergie als belangrijkste bronnen.

“Met de unieke V2G-technologie kan We Drive Solar nu met 25 en eind dit jaar met 150 exemplaren van de IONIQ 5 grootschalig auto’s inzetten als opslag van duurzame energie”, vertelt Berg. “Daarmee maken we samen met Hyundai van Utrecht de eerste stad en regio ter wereld met een bidirectioneel ecosysteem.”

Waar drie jaar geleden de eerste bidirectionele publieke laadpaal in gebruik werd genomen in Utrecht is dat aantal inmiddels uitgegroeid tot boven de duizend. Hierdoor heeft de stad al meerdere primeurs beleefd op het gebied van bidirectioneel laden.

Lees ook: ‘In 2025 kunnen de meeste nieuwe auto’s bidirectioneel laden’

Hyundai zet 25 exemplaren van zijn elektrische IONIQ 5 met V2G-technologie in als bidirectionele productieauto. Dankzij het 800 voltsysteem kan de IONIQ 5 behoorlijk snel opladen. Binnen vijf minuten is het rijbereik vergroot met 100 kilometer. En met een oplader van 350 kilowatt is de IONIQ 5 in achttien minuten op te laden van 10 tot 80 procent van de batterijcapaciteit.

“We zijn trots dit project te kunnen lanceren met We Drive Solar. Bij Hyundai zijn we van mening dat bidirectioneel laden, in combinatie met V2G-technologie, batterij-elektrische voertuigen kan veranderen in flexibele energiebronnen”, aldus Cole van Hyundai Motor Europe.

“De IONIQ 5 en de V2G-technologie bieden niet alleen een alternatief voor klanten die af willen van traditionele verbrandingsmotoren, ze helpen ook de levensvatbaarheid van duurzame energieopwekking te vergroten.”