NanoCharge van Blue Current kan eigenlijk niet kleiner

11.11.2022 Max Muller

NanoCharge van Blue Current kan eigenlijk niet kleiner
©Blue Current

Sinds kort verkoopt Blue Current de NanoCharge – een universele lader van elektrische auto’s in elegant formaat. Mark de Raaij, medeoprichter van het Utrechtse bedrijf, licht toe waarom deze oplader van toegevoegde waarde is ten opzichte van het huidige aanbod.

Sinds 2017 werkt het bedrijf aan de ontwikkeling en fabricage van producten en diensten die de energietransitie bevorderen. Dit jaar kwamen ze met een soft launch van de NanoCharge op de proppen. Het is een klein en elegant laadpunt, die tegelijkertijd alle functionaliteiten van een ‘groot’ laadpunt bezit. Op deze manier onderscheidt hij zich van andere laders.

Hoeveel NanoChargers zijn tot nu toe verkocht, en wat verwachten jullie van de verkoopcijfers in 2023?
“Tot nu toe zijn er ruim honderd verkocht tijdens de soft launch. We hebben voor dit type lancering gekozen omdat we nog druk bezig waren met onder andere een verbeterde softwareversie.”

Hoe groot is de NanoCharge ten opzichte van andere elektrische opladers?
“De Nano is maar een fractie groter dan het stopcontact waarin de laadkabel aangesloten wordt. Kleiner kán niet, omdat de kabel dan niet past. Hij moet iets groter zijn, om ook de laadpas te kunnen uitlezen en doormiddel van LED-lampen de staat van het laden weer te kunnen geven.”

Hoe is het mogelijk dat deze lader zo klein is?
“Dat komt doordat het spreekwoordelijke brein van de lader in de meterkast wordt opgenomen. Hierdoor hoeven alleen de onderdelen voor de gebruikersinterface bij de socket geplaatst te worden.”

Worden de installateurs ingehuurd door Blue Current? En ervaren jullie dat er momenteel sprake is van een tekort aan vakmensen in de installatiesector?
Wij werken met vaste partners hierin, er is voor nieuwe installateurs de mogelijkheid partner te worden. Aangezien wij bovendien met een groot netwerk aan vaste partijen werken, ervaren we niet direct een tekort. Wel zien wij altijd aan het einde van het jaar een piekbelasting op de installateurs, waardoor er soms wachttijden zijn op plaatsing van het laadpunt.

Hoe weet het algoritme dat de NanoCharge aanstuurt wat op elk gegeven moment de stroomcapaciteit is over zowel de woning als het actieve laadpunt? 
“Het verbruik van een woning of gebouw wordt gemeten door middel van het uitlezen van de slimme meter of door middel van stroomklemmen. Deze gegevens worden naar de Cloud gestuurd. De Nano stuurt de laadgegevens ook naar de Cloud.

Hierbinnen wordt de berekening gemaakt – rekening houdend met de behoefte van de klant – die wordt teruggestuurd naar de Nano. Op deze manier weet het systeem hoeveel stroom er aan de auto gegeven mag worden.”

Hoe is het dynamic load balancing in het algoritme geïmplementeerd? Welke rol speelt de aan- dan wel afwezigheid van dynamische prijzen hierin?
“Ook het dynamic load balancing vindt volledig plaats in de Cloud. Hierbij kan op veel verschillende manieren prioriteit aan laadpunten gegeven wordt. De beschikbare capaciteit kan gebalanceerd worden over laadpunten, maar ook kunnen bepaalde laadpunten voorrang krijgen.

Zo kan bijvoorbeeld een arts in een appartementencomplex voorrang krijgen boven anderen, of iemand van de buitendienst voorrang boven iemand van de binnendienst. Ook kan er geladen worden op off peak-uren (wanneer de stroomprijs laag is), of op basis van de energieprijzen (in Nederland gelden de EPEX-prijzen). In goedkope uren – meestal ook uren waarin duurzame energie wordt opgewekt – wordt er dan meer geladen dan in de dure uren.”

In hoeverre speelt communicatietechnologie en uitwisseling van informatie met (lokale) netbeheerders daarin een rol?
“Netbeheerders kunnen meerdere rollen spelen met slim laden. Wij gebruiken modellen om stroomverbruik te voorspellen binnen woningen of gebouwen. Deze gegevens zouden we ook kunnen delen. Daarnaast hebben we ook functionaliteit ontwikkeld waarbij een netbeheerder een globaal global verzoek kan doen om voor een groot aantal aansluitingen op dat moment het laden te verminderen of te stoppen. Op die manier zijn we in staat om mee te helpen aan het oplossen van congestie op het energienet.” 

Welke nieuwe prijsmechanismen zijn volgens jullie nog nodig om de implementatie van NanoChargers en andere elektrische opladers te faciliteren?
“De belangrijkste uitdaging zit hem op het ondersteunen van de energietransitie. Het is belangrijk dat enerzijds energieprijzen zoveel mogelijk dynamisch worden en anderzijds dat regelgeving het makkelijk maakt dat CPO’s (charge point operators) een actieve rol kunnen spelen in het balanceren waarbij de eindklant vanzelfsprekend beloond moet kunnen worden.”