Santander Consumer Finance wil zijn duurzame portfolio versterken met Groen Lenen

29.03.2022 Jan de Wit

Santander Consumer Finance wil zijn duurzame portfolio versterken met Groen Lenen
©Dak Profijt (partner Santander)

Duurzame investeringen en groene beleggingen zijn enorm in trek tegenwoordig. Waar veel banken pretenderen duurzaamheid altijd al belangrijk te hebben gevonden, kan Santander zich beroepen op het feit dat de bank al 21 jaar onafgebroken in de toonaangevende Dow Jones Sustainability Indices wordt erkend als een van de meest duurzame banken ter wereld. De internationale uitrol van zijn Groen Lenen-product moet deze positie verder versterken.

Helemaal nieuw is Groen Lenen niet, vertelt Marco Schreuders, sales manager bij Santander Consumer Finance. Het product bestaat inmiddels meer dan een jaar en wordt nu verder uitgerold in Nederland. “Nederland heeft een sterk ontwikkelde zonne-energiesector, vandaar dat Groen Lenen hier ook al ver ontwikkeld is.”

Met Groen Lenen kunnen consumenten een lening krijgen voor duurzame woonoplossingen en energiebesparende maatregelen. Tegen een maximale looptijd van tien jaar, op korte termijn wordt ook vijftien jaar mogelijk, en een vaste rente van 3,9 procent per jaar kan er minimaal 999 euro tot 50.000 euro geleend worden voor producten als zonnepanelen, zonneboilers of een laadpaal.

“De 3,9 procent is exclusief voor duurzame financieringen. Ook kunnen mensen kosteloos versneld aflossen”, legt Schreuders uit. “De energietransitie is een opkomende markt, wat het economisch interessant maakt. Daarnaast draagt het bij aan milieubehoud, dat maakt het extra interessant om in te investeren. Daarom hebben we Groen Lenen in de markt gezet tegen een rentepercentage dat ruim de helft lager is dan ons gebruikelijke tarief.”

Die combinatie van verduurzaming en de positionering in een economisch aantrekkelijke groeimarkt, is ook de reden waarom Santander met Groen Lenen begonnen is, zo vertelt hij. “Aan de ene kant vanwege de huidige marktontwikkelingen rondom duurzaam investeren en aan de andere kant het belang van de energietransitie dat we zien.”

220 miljard euro groene financiering tegen 2030
Daarin kijkt Santander niet alleen naar projecten om zich heen, zo vertelt Ana Botín, Executive Chairman bij Santander Group. “Wij meten onze milieuafdruk al sinds 2001. En onze eigen activiteit is sinds vorig jaar CO2-neutraal.”

Ook financierde de bank in 2020 projecten die genoeg stroom produceerden voor meer dan 10 miljoen huishoudens. En om een wereldleider in de financiering van duurzame energieprojecten te blijven zijn er hele concrete doelstellingen geformuleerd. Te beginnen met de energiesector.

“Tegen 2030 zullen we geen financiële diensten meer verstrekken aan elektriciteitsproducenten waarvan meer dan 10 procent van de inkomsten afhankelijk is van steenkool. We hebben de ambitie om tegen 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. Die ambitie geldt voor de eigen activiteiten, die al voor netto-nuluitstoot staan, en voor alle emissies van klanten die het gevolg zijn van onze krediet-, advies- of beleggingsdiensten.”

Groen Lenen maakt onderdeel uit van een ambitieuze groeistrategie in duurzame investeringen. “We hebben de belofte gemaakt om tegen 2025 te zorgen voor 120 miljard euro aan groene financiering. Dat wordt 220 miljard euro tegen 2030. We zullen tegen 2025 onze volledige elektriciteitsvoorziening halen uit hernieuwbare energiebronnen”, aldus Botín.

Lenen biedt fiscale voordelen
In Nederland zal Santander met een gezonde dosis overtuigingskracht moeten komen. Uit verschillende onderzoeken van de Consumentenbond blijkt dat het kopen (eventueel met een lening) van zonnepanelen in vrijwel alle gevallen goedkoper is dan huren, en toch is huur een betalingsoptie die Nederlanders nog steeds “vaak kiezen vanwege een mentale blokkade rondom het fenomeen lenen”, zei Schreuders eerder tegen De Ondernemer.

Toch valt er best wel wat te zeggen om een lening aan te gaan en het geld te gebruiken om zonnepanelen aan te schaffen. Behalve dat huren duurder is, is de rente van een persoonlijke lening fiscaal aftrekbaar, net als de btw op de zonnepanelen. “Daarnaast biedt het koopsegment meer keuze aan verschillende zonnepanelen waardoor je ook een esthetisch geschiktere keuze kunt maken voor je huis.”

Daarbij ziet hij dat zonnepanelen zich momenteel in een unieke situatie bevinden. “De energielasten gaan per saldo omlaag door de hoge energieprijzen.” Tegelijk kan de bank dit gegeven niet gebruiken om een nog breder publiek aan zonnepanelen te helpen,

“Toch kunnen we deze verlaging van de energiekosten niet aangrijpen om ruimhartiger te zijn in het verstrekken van Groen Lenen-producten, omdat we ons dienen te houden aan de strikte leennormen.”

Aantrekkelijke optie voor huizenbezitters
Consumenten kunnen duurzame producten aanschaffen door die aan te vragen via leveranciers en installateurs die zich als partner hebben aangesloten bij Santander.

“Bedrijven kunnen partner worden via onze website. Via deze partners kunnen consumenten producten aanschaffen en hebben ze de optie dat het bedrijf voor hen een Groen Lenen-financiering aanvraagt”, aldus Schreuders.

“Er bestaat voor onze partners de mogelijkheid om het digitale portal dat we hiervoor hebben ontwikkeld direct over te nemen. Hoe minder stappen hoe groter het gemak voor de aanvrager en hoe interessanter Groen Lenen wordt.”

Als een bedrijf zich aanmeld als potentiële Santander-partner is dit natuurlijk geen abc’tje. Zo doet de bank onder andere een reputatie- en betrouwbaarheidscheck, om “ervoor te zorgen dat de consument betrouwbaar leent”.

Ook de consument zal enkele checks moeten doorlopen, bijvoorbeeld op het gebied van financiële zekerheid en betrouwbaarheid. “Een lening moet natuurlijk nu én in de toekomst terugbetaald worden. Zaken als inkomen, vaste lasten, de BKR-registratie en gezinssituatie wegen daarin mee. Zo zorgen we ervoor dat de consument verantwoord leent.”

In negen van de tien gevallen koppelen consumenten Groen Lenen aan hun huis, vertelt Schreuders. Hierdoor zijn het bij uitstek huizenbezitters die via Groen Lenen hun huis verduurzamen en gaat het meestal om tweeverdieners. “Dat hebben we niet zo ingestoken, maar is meer een logisch gevolg van het karakter van het product.”