Utrecht vangt piekbelasting af met bidirectioneel laadbare EV’s van We Drive Solar

02.11.2021 Jan de Wit

Utrecht vangt piekbelasting af met bidirectioneel laadbare EV’s van We Drive Solar
©We Drive Solar

Eén van de grote uitdagingen van de energietransitie is het elektriciteitsnet klaarmaken voor grote hoeveelheden hernieuwbare energie, die vaak met grote pieken worden opgewekt. Robin Berg, directeur en oprichter van We Drive Solar, denkt met zijn bedrijf daar een belangrijke rol in te kunnen spelen. In deel 1 kijken we naar de snelle opmars en ontwikkeling van het bedrijf.

Hoewel Berg privé ook meer dan genoeg heeft van de coronapandemie, heeft de afgelopen anderhalf jaar hem geen windeieren gelegd. Bij een van zijn partners vielen alle binnenklussen weg, waardoor hij veel meer tijd had voor hun gezamenlijke uitrol van een hele serie laadpalen.

Een goed voorbeeld dat onlangs in gebruik werd genomen is de grootste, bidirectionele laadgarage voor elektrische auto’s ter wereld, in de garage van verzekeraar a.s.r. Het overkapte parkeerterrein heeft een dak met meer dan 2.000 zonnepanelen en 250 slimme bidirectionele laadpalen van We Drive Solar. De Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma verrichte, samen met a.s.r.-CEO Jos Baeten de officiële opening.

Tijdens de lockdown viel ook het OV voor veel mensen weg als vervoersoptie, waardoor meer mensen geïnteresseerd raakten in een deelauto, en de internationale vergaderingen liepen een stuk gemakkelijker. Met videobellen kon hij met een stuk of vijf landen tegelijk schakelen, zonder reistijd. Zo werd het overleg met bijvoorbeeld de bidirectionele laadexperts van Renault – waarmee We Drive Solar samenwerkt – een stuk sneller en eenvoudiger.

Waarom is het zo belangrijk dat accu’s bidirectioneel worden en dus kunnen laden én ontladen?
“Om ervoor te zorgen dat groene energie de concurrentiestrijd van fossiele energie gaat winnen, is het essentieel dat wind- en zonne-energie 24/7 beschikbaar zijn. Als al die energie op piekmoment volledig op het elektriciteitsnet terecht zou komen, zou het net overbelast raken.

Al die groene energie is nodig om de energietransitie te realiseren, dus dat moet je ergens kwijt. Door accu’s bidirectioneel laadbaar te maken kun je de piekmomenten in het energieaanbod afvangen en terugleveren aan het net wanneer de energiebehoefte hoger is. Een bidirectionele autoaccu functioneert dan als batterij.”

Is We Drive Solar ook vanuit die opgave ontstaan?
“Nee, we zijn begonnen met het installeren van zonnepanelen. Na een stuk of 10.000 panelen te hebben gedaan, bleven we er tegenaan lopen dat om 24/7 over zonnestroom te kunnen beschikken, een batterij noodzakelijk is.

Ik was vijftien jaar klant geweest bij Greenwheels en ConnectCar, maar had een Nissan Leaf aangeschaft toen ons derde kind op komst was. Via Nissan zijn we in aanraking gekomen met een Japanse stekker waarmee je de auto kon laden én ontladen. We hebben daarop Nissan benaderd of we daarmee aan de slag mochten. Dat mocht, dus toen heb ik samen met Nissan de eerste bidirectionele laadpaal van Europa in mijn achtertuin weten te realiseren.”

En Nissan vond dat prima?
“Ja hoor, autofabrikanten gaan zelf niet zo vaak aan de slag met dit soort toepassingen, omdat daar weinig incentives voor zijn. Zij zijn voornamelijk bezig met de veiligheid van de auto. In Japan was men echter al aan de slag gegaan met de bidirectionele laadtechniek, maar voor een andere toepassing.

Na de ramp met de kerncentrale in Fukushima had Japan veel met stroomstoringen te maken en heeft de overheid de markt verplicht dat elektrische auto’s bidirectioneel moeten kunnen laden, zodat de elektrische auto’s noodstroom aan het net konden leveren.

Nissan was geïnteresseerd, omdat het voor hun ook een interessante toepassing was om dat bidirectioneel laden niet alleen als noodstroom te kunnen gebruiken, maar ook als batterijopslag van groene stroom.”

Hoe hebben jullie het daarna aangepakt?
“Met Stedin, ElaadNL, de Universiteit Utrecht en de Gemeente Utrecht hebben we een project opgezet om het eerste systeem van bidirectionele deelauto’s ter wereld te creëren. Hiervoor hebben we met Renault het bidirectionele prototype van de Renault ZOE ontwikkeld.

Heel bijzonder dat we hiermee een wereldprimeur hebben beleefd, want Utrecht heeft ons de ruimte gegeven om de uitrol van de bidirectioneel laadbare deelauto en de bijbehorende laadpalen te doen. Ook al waren we een kleine speler.

Binnenkort gaan we dit ook weer doen met Hyundai. Begin volgend jaar gaan we samen met hun de eerste 25 bidirectioneel laadbare Hyundai IONIQ 5’s op een feestelijk evenement presenteren. Dit zijn de eerste in Europa, misschien wel ter wereld. Dit wordt opnieuw een gamechanger.

We liepen er namelijk tegenaan dat we geen bidirectioneel laadbare auto’s in grote aantallen konden kopen. Dat verandert nu met onze samenwerking met Hyundai, nu kunnen we gaan opschalen.”