Vlaamse ondernemers komen zelf met alternatief voor de terugdraaiende teller

13.12.2021 Jan de Wit

Vlaamse ondernemers komen zelf met alternatief voor de terugdraaiende teller

De terugdraaiende teller was de Vlaamse variant op de salderingsregeling. Was, want de regeling is per 9 januari 2021 afgeschaft. Door de plotse afschaffing kwam de markt ook plots tot stilstand, waarop verschillende Vlaamse ondernemers besloten om de So watt campagne te lanceren. “Eigenlijk is de businesscase beter dan vorig jaar”, stelt Peter Desmet, CEO van Solarclarity. “Maar dat moeten we de consument wel duidelijk maken.”

Nadat de Vlaamse salderingsregeling werd afgeschaft, werd is er in de eerste helft van 2021 slechts voor 83 megawatt aan zonnepanelen in Vlaanderen geïnstalleerd. In 2020 werd er nog 693 megawatt geplaatst.

Lees ook: Vlaamse panelenmarkt stort in

Een groep van ongeveer vijftig Belgische installatiebedrijven heeft daarom samen met groothandel Solarclarity en zonnepanelenmerk Denim het heft in eigen handen genomen. Met de nieuwe promotiecampagne ‘Mijn teller draait niet meer terug. So watt’ wil de groep duidelijk maken dat zonnepanelen ook aantrekkelijk zijn zonder terugdraaiende teller.

Desmet heeft zich verbaasd over alle ontstane ophef over het afschaffen van de terugdraaiende teller. “Als je saldeerde in België moest je al betalen vanwege het dubbel gebruik van het elektriciteitsnet. Dit prosumententarief is al in 2015 ingesteld, waardoor het grootste voordeel van salderen jaren geleden al is weggevallen. Daar heeft niemand het over.”

Het afschaffen van de Belgische salderingsregeling leidde wel tot een enorme sociale mediastorm. De verontwaardiging was zelfs zo groot dat er initiatieven zijn gestart om hiervoor een politieke partij op te richten, vertelt Desmet.

“Zo’n mediastorm is echt irritant, omdat je het echte verhaal daardoor niet kunt vertellen. Politici zijn alleen maar boze verhalen aan het aanjagen, terwijl je nieuwe klanten wilt trekken met dat echte verhaal. En dat is dat de businesscase voor zonnepanelen verbetert is sinds de afschaffing.”

Ludiek verhaal met een serieuze ondertoon
Om ervoor te zorgen dat de consument ook bekend wordt met dit verhaal is So watt ontstaan. “Met betrokken partijen en klanten hebben we contact gezocht met de installateursbranche om te zien of er interesse zou zijn. Zij zeiden gelijk ja.”

Zo werden de koppen bij elkaar gestoken en is de groep met een reclamebureau in zee gegaan. ”We zijn als Vlaamse ondernemers bij elkaar gaan zitten omdat we het willen uitleggen. Dat doen we spelenderwijs. So watt dat de regeling is afgeschaft, want je haalt nog steeds een rendement van 8 tot 12 procent. Dat zijn gewoon hele mooie cijfers.”

Dat spelenderwijs laat de groep ook terugkomen in de gekoppelde site ‘steekuwgeldwaardezonschijnt’. “We hebben niet het budget om breeduit op radio en televisie te zenden, maar op deze ludieke manier en in samenwerking met alle partners kan dit toch een aardige spin-off opleveren.”

Vlaams ondernemerschap
De So watt campagne richt zich daarbij op de twijfelaars. “Mensen die negatieve verhalen horen, maar eigenlijk wel interesse hebben in zonnepanelen. Of het nou is om de wereld te verduurzamen of een mooi rendement te halen. Met zonnepanelen kun je allebei doen”, aldus Desmet.

“Door hogere energieprijzen en vergoedingen om terug te kunnen leveren zie je dat de markt op gang komt. De groep die negatieve verhalen blijft delen over zonnepanelen, die blijft toch wel boos, maar wij gaan het positieve verhaal vertellen: goede businesscase, energieonafhankelijkheid en je draagt bij aan de verduurzaming.”

Daar komt ook een stukje chauvinisme bij kijken, zo erkent Desmet. “Wat mij als Vlaming steekt, is dat we een onafhankelijk volkje zijn, maar dat als er wat gebeurt, we gelijk naar de overheid kijken. Wij weten als ondernemers prima hoe het in elkaar steekt, wat we moeten doen en hoe de consument denkt op dit moment. Laten we die mensen een steun in de rug geven.”