Worden vastestofbatterijen de doorbraak voor de batterij-industrie?

02.05.2022 Simone Tresoor

Worden vastestofbatterijen de doorbraak voor de batterij-industrie?

Overal ter wereld zijn accufabrikanten bezig de huidige accu’s te verbeteren. Ze moeten minder brandbaar worden, een grotere actieradius krijgen en sneller opladen. Batterijbouwer LionVolt uit Eindhoven loopt ook mee in deze race, schrijft RTL Nieuws.

LionVolts CEO Karl McGoldrick is ervan overtuigd dat hun vastestofbatterijen, die binnen een paar jaar op de markt gaan verschijnen, elektrische auto’s en zelfs vliegtuigen beter en veiliger gaan maken.

Vastestofbatterijen lossen alle problemen op
De huidige batterijtechnologie kent een aantal belangrijke beperkingen. Bij de huidige batterijen worden de twee elektroden verbonden middels een vloeibaar medium die onder bepaalde omstandigheden brandbaar kan zijn. Het gebeurt niet heel vaak, maar als er binnenkort veel meer elektrische auto’s de weg op gaan zal brand vaker voor komen. Twee andere nadelen van de huidige batterijen zijn de beperkte actieradius en trage oplaadtijd. En vliegtuigen kunnen de accu’s van nu niet gebruiken.

Vastestofbatterijen zouden al deze problemen moeten oplossen. Zo wordt de brandbare vloeistof vervangen door een vast medium. Wereldwijd zijn er veel ontwikkelaars bezig de bestaande architectuur te veranderen. LionVolt doet dat anders; zij zijn bezig met het ontwikkelen van een compleet nieuwe architectuur.

Nano-wolkenkrabbers
McGoldrick maakt de volgende vergelijking: "Beeld je een grote stad in, zoals New York. In het verre verleden was de bevolkingsdichtheid daar klein, omdat alle huizen maar een of twee verdiepingen hoog waren. Om dat te verhogen, bouwden ze wolkenkrabbers. Hoewel de oppervlakte hetzelfde bleef, steeg de bevolkingsdichtheid dramatisch. Wij willen hetzelfde doen met batterijen."

LionVolt zal voor zijn batterijen gebruik maken van miljarden ‘nano-wolkenkrabbers’. Deze kleine paaltjes zullen het functionele oppervlakte van de batterijen enorm moeten vergroten. De miljarden paaltjes per vierkante centimeter zullen ervoor zorgen dat laden en ontladen veel sneller gaat. Verder brengt de nieuwe architectuur met zich mee dat er dunnere lagen worden gemaakt met een hogere dichtheid. Dit resulteert in lichtere batterijen die sneller kunnen laden.