Zonnepanelenbedrijven breiden verkoop steeds vaker uit met andere energieproducten
13.02.2025 Evelien Schreurs

Naast zonnepanelen verkopen zonnepanelenbedrijven steeds vaker batterijen, laadpalen en warmtepompen. Dat onderzocht Slimster door het aanbod van 250 Nederlandse zonnepanelenverkopers te analyseren.
Van de zonnepanelenbedrijven verkoopt 42 procent naast zonnepanelen ook thuisbatterijen. Dat wordt gevolgd door laadpalen (39 procent), warmtepompen (29 procent) en airco’s (22 procent).
Ook het verkopen van zonnepanelen in combinatie met een thuisbatterij wordt steeds populairder, bij bijna 13 procent van de aanvragen voor zonnepanelen wordt ook een offerte voor een thuisbatterij opgevraagd. Veel mensen die een thuisbatterij aanschaffen hebben overigens al zonnepanelen, onder de deelnemers van het onderzoek van Slimster gaat dat om 85 procent.
Volgens Marco Schuurman, eigenaar van Slimster, zullen consumenten steeds vaker voor een ‘totaalpakket’ kiezen. “Door de ontwikkelingen van de laatste jaren - een energiecrisis, terugleverkosten, het stoppen van het salderen - willen steeds meer mensen minder afhankelijk worden van fossiele energie en hun energieleverancier. Een thuisbatterij kan dan bijvoorbeeld helpen om je warmtepomp vaker op eigen zonnestroom te laten draaien of je elektrische auto voor een groter deel op te laden met de stroom van je eigen panelen.”