'Zonnestroom is emotie'

05.11.2020 Roebyem Anders

Dit jaar hebben we een magische grens doorbroken: één miljoen Nederlandse huishoudens hebben zonnepanelen op hun dak. De gebruikelijke Pavlov-verklaring voor dit succes verwijst naar technologie en kosten, zoals de kelderende prijzen van panelen en de steeds efficiëntere manier waarop ze zonlicht omzetten in stroom.

Maar hoe belangrijk ook: die factoren zijn slechts gedeeltelijk verantwoordelijk voor de huidige – en zeker voor de toekomstige – groei van zonnestroom. Het andere deel? De emotionele aantrekkingskracht van een eigen zonnefabriekje.

Een deel van de lezers zal nu naar zijn of haar hoofd grijpen. Emotie? Onzin! De potentiële koper van zonnepanelen is voornamelijk praktisch denkend,  die zijn of haar oordeel louter baseert op kosten en kwaliteit van service.

Op die beide punten staat het licht inmiddels ruimschoots op groen. De prijs van zonnesystemen is zo laag en de financiering zo goedkoop, dat de meeste huishoudens vanaf dag één geld zouden verdienen als ze nu op zonnestroom overstappen. Ook het risico van prutsers is sterk verminderd: er zijn genoeg aanbieders van kwaliteit die een doortimmerd product aanbieden als het gaat om installatie, garanties en service.

Desalniettemin slaan miljoenen huishoudens zonnestroom nog even over, hoe aantrekkelijk het er ook uitziet op papier. Want één miljoen is weliswaar een prachtig record, maar we hebben nog 7 miljoen huishoudens te gaan. En bovendien een record  waar we 50 jaar over hebben gedaan.

Hoe trekken we de volgende miljoen huishoudens over de streep? En hoe zorgen we dat we daar drie jaar in plaats een halve eeuw over doen? Dat gaat niet lukken door klanten onder nog meer rekenmodellen en technische specificaties te bedelven. Dat lukt alleen door de emoties die onder de oppervlakte liggen naar boven te brengen.

Wat zijn die emoties? Wij hebben de afgelopen acht jaar geleerd, dat onze klanten heel blij worden van het gevoel van onafhankelijkheid en controle dat zonnestroom biedt. Je eigen zonnefabriekje dat je precies vertelt hoeveel stroom je opwekt, hoeveel vervuiling je panelen hebben voorkomen en je inzicht geeft in je eigen stroomverbruik.

Zonnestroom geeft mensen een emotionele binding met hun energieverbruik die ze nog nooit eerder hebben gevoeld. Het is niet alleen goed voor jezelf, het maakt je ook deel van een collectieve beweging om iets goeds te doen voor de wereld. Iets waar je trots over vertelt aan je vrienden.

De beste manier om de volgende miljoen huishoudens voor zonnestroom te winnen, is om die emotionele snaar centraal te stellen in je communicatie. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom zal deze column zich wijden aan succesvolle voorbeelden. Heb je zo’n voorbeeld? Stuur het toe, zodat we er allemaal wat van opsteken.