Alliander beloont flexibiliteit grote opwekkers en afnemers

24.11.2021 Joyce Beuken

Alliander beloont flexibiliteit grote opwekkers en afnemers

Bedrijventerreinen zijn een belangrijke schakel in de energietransitie. Grote daken kunnen grote hoeveelheden zonnepanelen huisvesten. Eén probleem: nog voor het dak vol is, kan het net ook al vol zitten. Wat zijn de scenario’s en hoe wordt hierop geanticipeerd?

Tijdens het webinar Elektrificatie op bedrijventerreinen bespraken belanghebbenden vanuit onder meer gemeentelijk en zakelijk perspectief de knelpunten, maar met name de kansen die bedrijventerreinen te bieden hebben.

Transparantie
Binnen netbeheerder Liander, dat opereert onder netwerkbedrijf Alliander, wordt middels een kleurcodering aangegeven wat men van een bepaald gebied verwacht, vertelt projectmanager Etienne Neervoort. “In gele gebieden verwachten we binnen een half jaar een knelpunt. In een oranje gebied kan onderzocht worden of congestiemanagement zin heeft. Bij rood heeft de toepassing van flexibiliteit nagenoeg geen zin meer.”

Neervoort belooft dat Liander zo transparantie mogelijk probeert te zijn over congestie. “De grootste problemen liggen bij opwek, niet bij afname.” De nationale ambitie is elektrisch rijden, beaamt Robert van de Hoed, werkzaam bij Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). “Er zijn verschillende groeiscenario’s te bedenken. Maar grofweg vertalen ze allemaal naar dat we uiteindelijk richting één laadpunt per auto gaan.”

Een fikse uitdaging die NAL in verschillende werkgroepen onderbrengt. Zo is er een taakgroep voor prognoses, publieke stimulering van logistiek laden, maar ook bijvoorbeeld hoe er geladen kan gaan worden op bouwlocaties.

Vergoeding als dank voor flexibiliteit
Jeffrey Bartels van Edmij stelt dat nieuwe energiebedrijven als smart grid operator moeten gaan functioneren op bedrijventerreinen. “Door flexibiliteit te benutten kunnen de kosten van stroom voor de verbruiker flink worden teruggedrongen. Het toepassen van curtailment verhoogt de opbrengst.”

Bedrijventerrein Slimwei is volgens Bartels een passend praktijkvoorbeeld. “De zonnepanelen worden flexibel ingezet, en ook de machines en warmtekoudecentrales zijn ingesteld op flexibiliteit.” Congestie wordt hierdoor niet alleen voorkomen, de meewerkende bedrijven ontvangen ook nog eens een vergoeding van netwerkbedrijf Alliander.

Stroomnet onder druk
Volgens het klimaatakkoord hebben we tegen 2030 twee miljoen elektrische voertuigen rondrijden in Nederland. Er is daardoor behoefte aan 1,5 miljoen laadpunten in datzelfde jaar, waarvan een half miljoen zich op bedrijventerreinen zal moeten bevinden, stelt Paul Noom, businessline director bij Kropman Installatietechniek. “Maar dat is niet de enige factor die de stroomvraag omhoog haalt. Ook warmtepompen vergen veel van ons stroomnet.”

Noom ziet net als Bartels voornamelijk kansen in dynamisch energiemanagement. “Opslag en afstemming moeten plaatsvinden op lokaal niveau. Op twee manieren: middels thermische opslag en met accu’s. We hebben straks immers twee miljoen accu’s rondrijden, die 90 procent van de tijd stilstaan.”