Batterijen onderuit door hoge verhoging transportarieven van negentig procent?

25.05.2022 Kenneth Nwosu

Batterijen onderuit door hoge verhoging transportarieven van negentig procent?

Deze week kondigde TenneT een verhoging aan voor transporttarieven tot negentig procent. Hiermee komt de businesscase voor batterijen op losse schroeven te staan. Dit zal volgens de branchevereniging voor Nederlandse energieopslag, Energy Storage NL, een succesvolle energietransitie bemoeilijken. Deze is immers deels afhankelijk van voldoende opslagcapaciteit. 

Deze week werd de verplichting aangekondigd van zonnepanelen op grote bedrijfsdaken. Rob Jetten, minister voor Klimaat en Energie,  noemde zonne-energie een “essentieel onderdeel van de energietransitie”. Om die transitie succesvol te maken, ook of juist met de inzet van zonne-energie, is ook de opslag essentieel. Batterijen maken CO2-vrije flexibiliteit mogelijk. Geproduceerde, groene energie die niet direct verbruikt hoeft te worden, of teruggeleverd moet worden aan een reeds zwaar belast stroomnet. 

Waar nu de productie van energie gestimuleerd en gesteund wordt vanuit de overheid, ondervindt de opslag nog de nodige tegenwerking. In de vorm van transporttarieven. Deze zijn door Energy Storage NL al aangemerkt als belangrijkste belemmering voor energieopslag. De aangekondigde verhogingen vergroten de uitdagingen. 

Transporttarieven
Het transporttarief is een vergoeding voor het gebruik van het stroomnet en de aanleg hiervan. De tarieven gelden voor de gebruiker van elektriciteit en niet de producent. Batterijen gelden momenteel als ‘gebruiker’ wanneer deze geladen worden. De kosten die hiermee gemoeid gaan, rekening houdend met de toekomstige tarieven, worden door Energy Storage NL in de miljoenen geschat. De batterijen zouden daarmee meer betalen dan vervuilende grootverbruikers. 

De aangekondigde stijging voor transporttarieven van 90 procent in 2023 en 75 procent in 2024 zou een enorme impact hebben op de operationele kosten voor batterijen. Meer dan 85 procent van de totale operationele kosten in sommige business cases. 

Geen transporttarief voor batterijen
In andere Europese landen zoals Engeland, Duitsland en België gelden al vrijstellingen voor batterijen. Dergelijke vrijstellingen stelt Energy Storage NL nu ook voor, voor batterijen die het stroomnet niet in de weg zitten. Dit zou zorgen voor een gelijk speelveld en de bijdrage van batterijen aan de energietransitie steunen.