Belinus bestormt de PV-markt door te focussen op marktpositie

16.05.2022 Jan de Wit

Belinus bestormt de PV-markt door te focussen op marktpositie
©Belinus

Onlangs maakte het Belgische technologiebedrijf Belinus zijn debuut op Solar Solutions International. Solar365 sprak er met Francis Rome, voorzitter van de Raad van Bestuur van Belinus en professor aan het Centre for Maritime and Air Transport Management van de Universiteit Antwerpen. “We willen de bovenkant van de markt bedienen en de winstmarges zo veel mogelijk inzetten voor onze marktpositie.”

Belinus werd in 2015 opgestart als servicebedrijf voor de engineering en kwaliteitsinspectie van zonnepanelen en is een Belgisch technologiebedrijf met het hoofdkantoor in Genk. Inmiddels is het bedrijf actief in ruim tien Europese landen, waaronder Nederland.

“We zijn nog een vrij nieuw bedrijf”, vertelt Rome. “Sinds enkele maanden zijn we nu ook actief op de Nederlandse markt. Als Belinus leggen we het accent op premium producten om de bovenkant van de markt te kunnen bedienen. We willen er bovenuit steken om op te vallen.”

Per jaar produceert het bedrijf nu meer dan 2 gigawatt in Europa en Azië, maar het is van plan om op te gaan schalen naar een productiecapaciteit van meer dan 3,5 gigawatt tegen eind 2022. Daarbij ligt de focus op het investeren in het onderzoek naar en de ontwikkeling van nieuwe hoogwaardige producten.

Met de laagst mogelijke levelized cost of energy de meeste value for money
Belinus produceert zijn zonnecellen en zonnepanelen in zogeheten Bloomberg Tier-1 fabrieken – dit zijn fabrikanten die het gehele productieproces in eigen handen hebben, alle onderdelen worden zelf gemaakt en in elkaar gezet.

Voor de productie gebruikt Belinus meer dan 60 procent hernieuwbare energie. Zo ligt het fabrieksdak vol met zonnepanelen en wordt de volledige fabriek van 45.000 vierkante meter verwarmd met geothermische energie.

Dit vermindert de totale CO2-uitstoot van het bedrijf tot 40 procent. Ook werken technici van de productievestiging in Litouwen aan een strategie voor duurzaam milieubeheer.

“Iedereen zegt natuurlijk zich te focussen op hoogwaardige producten. Niemand zegt dat hij slechte producten verkoopt”, lacht Rome. “Maar wij voegen de daad bij het woord. Wij focussen ons op premium producten, personeel én service. We trekken mensen aan die de markt en de producten al goed kennen om reële verwachtingen bij ons klanten te scheppen.”

Daarbij gebruikt hij zijn ervaring als professor aan de Universiteit Antwerpen, waar hij doceert in support chain management. “In veel supply chains zitten te veel hick-ups waar klanten en partners last van hebben. Zonnepanelen en batterijsysteem sluiten niet goed uit of het product werkt in de praktijk anders waardoor de geschepte verwachtingen niet kloppen”, aldus Rome.

“Alle schakels willen we goed geregeld hebben om de klanttevredenheid hoog te houden. Met de laagst mogelijke levelized cost of energy willen we value for money bieden.”

Wereldwijde uitrol zonder winstmaximalisatie
Om de laagst mogelijke levelized cost of energy te bereiken werkt Belinus ook samen met verschillende partners. Zo worden de connectoren bijvoorbeeld door het Duitse Stäubli ontwikkelt. Andere partners bevinden zich eveneens in Europa om de CO2-voetafdruk zo laag mogelijk te houden.

“We werken samen met geselecteerde partners waarmee we win-winsituatie willen creëren. We ondersteunen grote installatiepartijen en groothandels met de juiste middelen om met onze producten aan de slag te kunnen. Zo sturen we onze batterijsystemen naar partners als pilot voordat we die in de markt zetten. Wanneer zij op hun beurt tevreden zijn met de samenwerking met ons krijgen wij weer mond-op-mondreclame”, zo legt Rome uit.

Alle bedrijfsprocessen moeten zo in het teken komen te staan van het hogere doel: om wereldleider op het gebied van innovatieve zonnemodules te worden. Daarvoor wil Rome niet inzetten om winstmaximalisatie, maar op het versterken en vergroten van zijn eigen marktpositie. Wat het bedrijf binnen afzienbare tijd ook wil doen in het Verenigd Koninkrijk en Spanje.

“Ons businessmodel is simpel. We gaan voor kwaliteit, ervaring en merkimago – als mensen aan Belinus denken, moeten ze een bedrijf voor zich zien dat zich focust op klanttevredenheid. Niet beloven wat je niet waar kunt maken, want de kosten daarvan worden steeds hoger, maar samenwerken voor de hoogste kwaliteit.”