Brunel solarteam wint in Zuid-Afrika na nek-aan-nekrace met de Belgen

22.11.2022 Simone Tresoor

Brunel solarteam wint in Zuid-Afrika na nek-aan-nekrace met de Belgen
©Hans-Peter van Velthoven

Wie zondag met samengeknepen billen toekeek of Perez de tweede plek kon afpakken van Leclerc bij Formule 1 had met dezelfde zenuwen kunnen kijken naar de nek-aan-nek-race tussen de Belgen en de Nederlanders bij de Sasol Solar Challenge onlangs in Zuid-Afrika. Het scheelde niets of Nederlanders hadden de eerste plek moeten afstaan aan onze zuiderburen. Maar het lukte ze nipt te winnen. Een welverdiend 'van harte gefeliciteerd' van het hele team van Solar365 aan het team van het Brunel Solarteam uit Delft.

Het Nederlandse team eindigde met de meeste kilometers op de teller. Het Belgische team, waarmee ze continu om de titel streden, eindigde op de tweede plaats met een verschil van 38 kilometer. Het is voor het eerst in drie jaar tijd dat het Nederlandse team erin slaagt het Belgische team, de huidige wereldkampioen, te verslaan.

Magische auto
De studenten van de TU Delft kwamen in Kaapstad met totaal 4.223 kilometer op de teller, 38 kilometer meer dan het Belgische team, over de finish. Teamcaptain Sanne Vilters is trots op het team: "De afgelopen dagen zaten beide teams elkaar op de hielen. Tijdens elke stop van de dag bleven we echter herhalen dat we ons op onszelf moesten concentreren en ons niet moesten laten beïnvloeden door de andere teams. Iedereen heeft zijn eigen taak binnen het team en als elk lid die taak op zijn best zou uitvoeren, zouden we kunnen winnen. Dat we daarin zijn geslaagd, bewijst dat we een ijzersterk team zijn en natuurlijk dat we een magische auto hebben."

Bij de achtdaagse challenge van Johannesburg naar Kaapstad draait alles om het totale aantal kilometers. Het team dat met de meeste kilometers op de teller in Kaapstad finisht, wint. Dat beide zonnewagens aan elkaar gewaagd zijn, bleek vanaf het begin van de challenge in Johannesburg.

De Nederlandse en Belgische teams volgden elkaar op de voet, hadden afwisselend de leiding en het verschil in kilometers op de teller werd met de dag kleiner. Het was een strategisch kat-en-muisspel tussen de twee landen. Door slimme en creatieve keuzes te maken probeerden ze de concurrentie te verrassen en te slim af te zijn. Voor aanvang van de slotdag bedroeg de voorsprong van het Brunel Solar Team op het team uit België slechts 10 kilometer.

Hans-Peter van Velthoven
©Hans-Peter van Velthoven


Pech voor de Belgen
Naarmate de laatste dag naderde, steeg de spanning. De strijd was enorm spannend en beide teams deden er alles aan om de overwinning veilig te stellen. De slotdag begon met een tijdstraf voor beide teams; het Nederlandse team kreeg deze straf vanwege een (lichte) aanrijding tijdens een inhaalmanoeuvre en het Belgische team vanwege het overschrijden van de maximumsnelheid op Afrikaanse wegen. Bovendien kwamen beide teams te laat binnen bij de stop van de vorige dag.

Vanwege de tijdstraf startte het Nederlandse team vanaf de voorlaatste positie, 10 minuten achter België. Het Belgische team ging aan de leiding tot aan de lusstop, maar de voorsprong werd stilaan verkleind tot minder dan een minuut. Beide teams besloten meteen om de controlestop te doen, de dagelijkse verplichte stop van 30 minuten, om statisch op te laden.

Na de controlestop begon het Brunel Solar Team direct loopings te rijden. Het Belgische team volgde, maar moest kort na de lusstop van de weg worden geduwd vanwege een defecte batterij. Door de reparatie van 30 minuten liepen ze aanzienlijk achter. Tijdens het rijden van de lussen konden ze de afstand die Nederlandse Nuna inmiddels had afgelegd niet meer inhalen.