Buren op de beurs: SolarToday en Canadian Solar over partnerschap

10.03.2022 Joyce Beuken

Buren op de beurs: SolarToday en Canadian Solar over partnerschap

Beter een goede buur dan een verre vriend. Daarom staan de stands van fabrikant Canadian Solar en leverancier SolarToday naast elkaar op vakbeurs Solar Solutions International, die 12, 13 en 14 april plaatsvindt in Expo Haarlemmermeer. Philipp Heynen, salesmanager bij Canadian Solar, en Sieuwert Kramer, commercieel manager SolarToday, vertellen over de bijzondere en bovenal prettige samenwerking.

SolarToday, groothandel in zonnepanelen, werkt sinds een aantal jaar nauw samen met PV-fabrikant Canadian Solar. Canadian Solar zag in 2001 het levenslicht in – je raadt het nooit – Canada. Inmiddels heeft het bedrijf zich verspreid naar 24 landen over 6 continenten. “Uniek is dat we 25 jaar productgarantie bieden. Een Chinese leverancier zie je dat niet snel doen”, stelt Heynen trots. “We zien onze samenwerking echt als een partnership. SolarToday is altijd bereid om nieuwe producten als eerste te proberen.”

Kramer vervolgt: “Dat hebben we in het verleden gedaan met nieuwe panelen. En nu zijn wij ook de enige die Canadian omvormers voor zowel de residentiele als commerciële markt verkopen en met succes. Wij hebben als SolarToday vertrouwen in de producten van Canadian Solar en lanceren daarom ook graag nieuwe producten van ze.”

Succes in Spanje
SolarToday is al meer dan tien jaar actief in de markt. Het bedrijf heeft meerdere vestigingen, waarvan zes in Nederland, maar ook in Spanje en Turkije. “We doen zaken in meer dan twintig verschillende landen. Ons succes in Spanje is ook zeker te danken aan de samenwerking met Canadian Solar.”

Canadian Solar heeft tegenwoordig veel personeel in Duitsland, evenals een hoofdkantoor. “Het snelle schakelen en de goede communicatie maken de samenwerking prettig. Canadian Solar biedt veel ondersteuning en bijvoorbeeld ook marketing”, vertelt Kramer.

A-merk
Hij noemt Canadian Solar een A-merk. “Een betrouwbare partij met betrekking tot de levering, maar ook de productieomstandigheden. Een groot deel van de productieketen is in eigen beheer. De panelen zijn van kwalitatief hoogwaardig niveau. Voor de residentiele sector zijn er voornamelijk standaard zwarte panelen beschikbaar, en voor commercieel gebruik hebben we een uitgebreid assortiment.”

Prijswinnende verpakking
Het is misschien niet het meest sexy aspect, maar het is wel iets waarvoor Canadian Solar veel complimenten mag incasseren: de dozen waarin zij hun panelen vervoeren. Heynen: “De verpakking kan op twee manieren worden geopend. We hebben er echt over nagedacht hoe de klant het paneel wil uitpakken.”

Heynen vraagt zich hardop af. “Is dat dan zo belangrijk? Als je een project hebt met een groot aantal pallets en er valt bij het openen al meteen een paneel kapot uit de verpakking, is dat wel heel vervelend.”

Concessies
Volgens Heynen en Kramer hamert men teveel op de prijs. “Daardoor wordt er bijvoorbeeld ook wel eens bespaard op verpakkingsmateriaal. Dat is het onderdeel waar veelal concessies op worden gedaan. Met onze verpakkingen zijn geen problemen. Sterker nog, we hebben er een prijs voor gewonnen.”

Kritisch op uiterlijk
Over de kleur van hun panelen krijgt Canadian Solar met regelmaat positieve feedback. Vooral voor de residentiele sector is de kleur van groot belang, meent Heynen. “Soms zie je een blauwe schemering op het dak. Maar zwart is bij ons ook echt zwart.”

In Nederland zijn we heel erg bezig met uiterlijk, stelt Heynen. “Het merendeel van de panelen op de huizen moet zwart zijn. Die trend begint in het buitenland nu ook te komen als gevolg van de forse stijging van energiekosten. Mensen die lang hebben getwijfeld hakken nu de knoop door om toch wel zonnepanelen te nemen. Maar dan willen ze er wel iets moois van maken.”

Buren
Op Solar Solutions International staan Canadian Solar en SolarToday, de groothandel die producten van onder andere Canadian Solar levert, naast elkaar. Voor beide partijen is dat handig, stelt Heynen. “Dan hoeft SolarToday niet al onze producten uit te stallen, en we kunnen ook mensen naar elkaar doorverwijzen.”