Elektrische kilometer in sommige gevallen duurder dan benzine

25.10.2022 Joyce Beuken

Elektrische kilometer in sommige gevallen duurder dan benzine

Wie denkt de crisis te mijden met een elektrisch voertuig, kan nog wel eens voor teleurstellingen komen te staan. Nu.nl rekende uit wat een oplaadbeurt je ongeveer kost in vergelijking met een tankbeurt.

Uitgaande van een tarief van 0,22 europer kilowattuur, wat tot het najaar vorig jaar nog gebruikelijk was, en een stroomverbruik van 20 kilowattuur per 100 kilometer, kostte een kilometer rijden destijds ongeveer 0,04 euro. Vorig jaar september kostte benzine iets meer dan 1,80 euro per liter, wat bij een verbruik van 1 op 15, zoals voor de gemiddelde auto geldt, al betekent dat een kilometer rijden 0,12 euro kost.

Variabel contract
Inmiddels zijn er hele andere tijden aangebroken. De prijs van benzine schoot in maart omhoog als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Wie een variabel contract heeft afgesloten, zoals velen hebben gedaan, betaalt tussen de 0,60 en 0,70 euro per kilowattuur aan stroom. Uitgaande van 0,65 euro kost een kilometer rijden met de elektrische auto 0,13 euro per kilometer. Dat is ongeveer hetzelfde als wat men betaalt voor een kilometer met de benzineauto, uitgaande van de gemiddelde pompprijs van 1,97 euro.

Met name de tarieven van snellaadstations zijn erg gestegen. Het Nederlandse Fastned deed de prijs van 0,59 euro per kilowattuur in 2021 stijgen naar 0,83 euro per kilowattuur. Tesla Superchargers verhoogden de prijs van 0,23 euro per kilowattuur naar 0,73 euro. Een auto van een ander merk van Tesla betaalt 0,84 euro per kilowattuur. Een auto met een verbruik van 20 kilowattuur per 100 kilometer betaalt daarmee 0,17 euro per kilometer.

Voordeel
Het verhaal van Nu.nl is wel gebaseerd op een worst case scenario, geeft het platform zelf toe. “Ten eerste is er een aanzienlijke groep huishoudens met een ouder energiecontract en dus lagere, vaste tarieven. Ook zonnepanelen kunnen een grote rol spelen in het terugdringen van de energiekosten thuis, wat dan uiteraard ook direct voordeel oplevert voor de elektrische auto.”

Daarnaast worden snelladers meestal niet gebruikt om de auto ‘vol te gooien’. En met een abonnement is men goedkoper uit. De veelgebruikte Shell Recharge-pas biedt gebruikers een tarief van 0,40 euro per kilowattuur bij elke openbare laadpaal, wat bij een auto met een vermogen van 20 kilowattuur per 100 kilometer neerkomt op 0,08 euro per kilometer.