Elektrische mobiliteit kan 2,2 miljard euro besparen

27.10.2022 Jan de Wit

Elektrische mobiliteit kan 2,2 miljard euro besparen
©Lightyear

Lightyear, PwC Strategy& en Stedin hebben in een gezamenlijke studie geconcludeerd dat elektrische mobiliteit een hoop investeringen in hernieuwbare opwekcapaciteit, netverzwaringen en laadpunten kan schelen. 2,2 miljard euro aan investeringen in de energie-infrastructuur in de periode 2022 tot 2040 kunnen worden uitgespaard als het Nederlandse wagenpark in 2040 voor 20 procent uit hyper-efficiënte EV’s zal bestaan.

Elektrische mobiliteit is een belangrijke drijver van CO2-reductie, maar er wordt geschat dat de stroomvraag hierdoor met minimaal 15 terawattuur zal stijgen. “15 terawattuur extra is veel, daarmee kun je zo’n 6 miljoen Nederlandse huishoudens een jaar lang van stroom voorzien”, zegt Tom Selten, business developer bij Lightyear.

“Hyper-efficiënte auto’s zijn echter 50 procent efficiënter dan de gemiddelde EV in de huidige markt en kunnen zo effectief helpen het elektriciteitsnet te ontlasten; bijdragen door een lagere energievraag. Deze auto’s zijn gebouwd voor netonafhankelijkheid, laden op door de zon of, indien nodig, een gewoon huishoudelijk stopcontact. Ze hoeven minder vaak op te laden door een actieradius van 700 kilometer en ze vragen kortere laadsessies.”

Naar verwachting rijden er in 2040 zo’n 5,8 miljoen elektrische auto’s rond in Nederland. “De besparing wordt gerealiseerd doordat er minder, maar ook minder krachtige laadstations nodig zijn en doordat deze EV’s zuiniger zijn in energieverbruik”, aldus Paul Nillesen, partner bij PwC Strategy&.

“Daarnaast zorgt de lagere energievraag ervoor dat de netten van de netbeheerders minder verzwaard hoeven te worden. Hyper-efficiënte EV’s kunnen dus een aanzienlijke bijdrage leveren aan het oplossen van de investeringsuitdaging in de Nederlandse energie-infrastructuur.”

Uit een eerdere studie van PwC bleek dat alleen al tot 2050 een investering in het elektriciteitsnet nodig is van 102 miljard euro. De jaarlijkse investeringen in het elektriciteitsnetwerk verdubbelen hiermee ten opzichte van de afgelopen tien jaar.

“Nu worden traditionele verbrandingsmotoren in auto’s vervangen door elektromotoren. Daarmee wordt de auto wel ‘zero emission’, maar de elektriciteit voor die auto moet nog steeds worden opgewekt en getransporteerd. Dit vraagt enorme vermogens van het net. Oplossingen om daar slimmer en flexibeler mee om te gaan, juichen wij dan ook ontzettend toe”, verduidelijkt David Peters, Chief Transition Officer bij Stedin.