Elektrische voertuigen: als ze branden, dan branden ze goed

10.11.2022 Simone Tresoor

Elektrische voertuigen: als ze branden, dan branden ze goed

Branden in EV’s. Niemand wil ze. De kans is klein, maar ze zullen er wel blijven komen. Ze zijn moeilijk blusbaar en daarom een doorn in het oog van vooral eigenaren van parkeergarages. Want het zal je maar gebeuren. Gelukkig is er een oplossing voorhanden om de schade te beperken, of zelfs voor te zijn.

Door de berichtgeving in de media lijkt het er misschien op dat er elke dag een EV in brand staat, maar dat is niet zo. Want laten we eerlijk zijn, een keukenbrand komt veel vaker voor maar staat niet meer in de krant. Een brand in een elektrisch voertuig daarentegen haalt de koppen vaak wel.

25 branden op 100.000 voertuigen
In 2022 was dat in Nederland tot nu toe 73 keer, volgens Change.Inc. Autoweek weet, op basis van onderzoek in de Verenigde Staten, te melden dat hybridemodellen aan kop gaan als het gaat om brandgevaar. Per 100.000 verkochte auto’s bleken hybrides vorig jaar betrokken bij ongeveer 3.475 branden. Benzineauto's vlogen op dezelfde hoeveelheid ongeveer 1.530 keer in brand, maar elektrische auto's telden slechts 25 branden per 100.000 verkochte voertuigen. Het beeld is vanwege verschillende merken en modellen niet helemaal identiek aan de Europese situatie.

Schade kan voorkomen worden door de branddetectiemat
Maar als er brand ontstaat is de schade enorm. Wanneer de accu van een elektrische auto ontbrandt, komt er knalgas vrij en ontstaat er een chemische brand. De temperatuur van een dergelijke brand is hoger dan bij een normale brand. De brand is moeilijk te blussen omdat de haard in een gesloten huls zit waardoor hij moeilijk bereikbaar is. Ook moet de auto uit de garage worden gesleept en dat is geen sinecure als hij eenmaal brandt. Hierna wordt de auto vaak in een dompelbad geplaatst en zelfs dan kan hij na 48 uur alsnog spontaan ontbranden.

Daarom ontwikkelde EQUANS de branddetectiemat. Die kan op de parkeerplaats van het elektrische voertuig worden gelegd en die meet de temperatuur van de bodemplaat. Als die temperatuur te hoog wordt krijgt de meldkamer van de brandweer een melding waarin ze kunnen zien op welke parkeerplaats een probleem aan het ontstaan is.

Inbouwen is onbegonnen werk
Alexander Wiersma, consultant fire en safety van EQUANS: “Hiermee koop je tijd, soms wel tot een kwartier, omdat er al voorafgaand aan de zogenoemde thermal runaway-alarm geslagen wordt. Hierdoor kan een eventuele explosie van de batterij voorkomen worden en dat is een enorm voordeel. De bestaande sprinklersystemen gaan pas werken als de temperatuur het plafond bereikt en dan is het kwaad vaak al geschied.”

Zouden de matten niet beter direct kunnen worden ingebouwd in de auto’s? Dat blijkt onbegonnen werk omdat de verschillen tussen de verschillende merken zo groot zijn. De accu’s zitten allemaal op een andere plek en ze hebben allemaal een andere ontbrandingstemperatuur. Een externe mat is wat dat betreft eenvoudiger.

Tevens voor grote zon op dakprojecten
Waar EQUANS wel tegenaan loopt bij hun systeem is dat het te uniek is. Hierdoor zal het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid het niet voorschrijven. Er zijn verder nog geen concurrenten op de markt en het bedrijf wil uiteraard hun investering in de ontwikkeling wel graag terugverdienen. Het detectiesysteem gaat zo’n 2.600 euro per parkeerplaats kosten. Dat is goedkoper dan een sprinklerinstallatie. De matten komen begin volgend jaar op de markt.

Voor grote zon op dakprojecten ontwikkelde het bedrijf iets soortgelijks. Het betreft een identiek systeem als de mat, alleen dan in de vorm van een kabel die over de connectoren heen wordt gelegd.