Europees compromis bereikt voor het verbod op brandstofauto’s

27.03.2023 Jan de Wit

Europees compromis bereikt voor het verbod op brandstofauto’s
©Fastned

Na weken onderhandelen gaat Duitsland zijn verzet tegen het verbod op brandstofauto’s opgeven, dat meldt NRC. Duitsland wou per se dat er een uitzondering zou komen voor auto’s die rijden op zogeheten CO2-neutrale brandstoffen, zoals brandstoffen die worden gemaakt met groene waterstof. Hoewel het land eerder al akkoord was gegaan met een totaalverbod, krijgt Duitsland met een uitzondering op e-fuels nu toch zijn zin.

Het Europees Parlement en de Europese Raad hadden eind oktober vorig jaar al een akkoord bereid over het voorstel van de Europese Commissie over emissievrije mobiliteit vanaf 2035. Dan zouden nieuwe auto’s en bestelwagens alleen nog geregistreerd mogen worden als zij emissievrij zijn.

Het uitfaseren van auto’s en bestelwagens met een verbrandingsmotor zal geleidelijk gaan. Vanaf 2030 moeten nieuwe auto’s 55 procent en bestelwagens 50 procent minder uitstoten ten opzichte van 2021. Vanaf 2035 moeten beide volledig emissievrij zijn om geregistreerd te mogen worden. Het voorstel is onderdeel van Fit for 55 en het eerste grote onderdeel dat ook officieel wettelijk zou worden vastgesteld.

“De overeenkomst geeft een sterk signaal af aan de industrie en consumenten: Europa omarmt de verschuiving naar emissievrije mobiliteit”, zo zei Eurocommissaris Frans Timmermans toen. Totdat Duitsland opeens weigerde zijn handtekening te zetten als er geen uitzondering zou komen voor CO2-neutrale brandstoffen.

Deze uitzondering gaat er nu komen. De Europese Commissie zal binnenkort komen met een nieuwe categorie voor auto’s die op e-fuels rijden. Duitsland krijgt hiermee zijn zin na een wat ongebruikelijk en vermoedelijk door binnenlandse politiek gedreven conflict.

De liberale coalitiepartij FDP krijgt in Duitsland regelmatig kritiek op het groene beleid van het land en lijkt dit conflict te hebben gezocht via mobiliteit. De autosector in Duitsland is immers zeer invloedrijk en spreekt tot de verbeelding voor veel Duitsers.

Dat de verkeersminister en FDP-lid Volker Wissing hier nu een compromis afdwingt lijkt vooral in Duitsland symbolisch van belang. In de praktijk steeg het aantal geëxporteerde elektrische auto’s in Duitsland namelijk met 65 procent in 2022. Een teken dat de Duitse auto-industrie zich wel vooral focust op elektrische mobiliteit.