Gaat batterij het winnen van waterstof-brandstofcel bij vrachtwagens?

28.04.2021 Simone Tresoor

Gaat batterij het winnen van waterstof-brandstofcel bij vrachtwagens?

Nu is het nog een utopie, maar als het aan de ontwikkelaars Rocsys in Delft, VDL in Valkenswaard en het Zwitserse Grivix ligt wordt een vrachtwagen, bus of personenwagen straks volautomatisch aan de laadpaal gekoppeld, aldus Trouw. Chauffeurs van bussen en vrachtauto’s kunnen straks met hun handen in de lucht naar de laadpaal rijden.

Omdat veel steden geen diesel meer in hun centrum willen zijn elektrische bussen al met een opmars bezig. Nu speelt datzelfde uiteraard bij vrachtwagens, maar tot voor kort werd gedacht dat hier batterijen niet geschikt voor zouden zijn in verband met het zware lange-afstandsverkeer. Maar nu Mercedes, 's werelds grootste truckbouwer hier voorvechter van is geworden wint de batterij het van de waterstof-brandstofcel.

Als de wagen vol is komt hij automatisch weer voorrijden
Bij het nieuwe systeem stuurt een robot de laadstekker heel nauwkeurig naar het contactpunt van de wagen. Mocht de truck al een bestaand stekkersysteem hebben dan weet de robot hier mee om te gaan zodat er geen aanpassingen nodig zijn. En voor de chauffeur zou het ideale beeld niet langer onmogelijk zijn: hij stapt uit, geeft de opdracht tot laden, gaat koffie drinken en zijn wagen rijdt naar de laadpaal, koppelt aan en als hij vol is komt hij weer voorrijden.

Momenteel moet een truck nog een uur of twee aan een laadpaal staan, maar daar zit ontwikkeling in. Er is nu al een robot geschikt om met 350 Watt te laden, waarmee een busbatterij in ongeveer een uur gevuld kan zijn en een zware truck twee uur nodig heeft. Maar de robot wordt voorbereid op  hogere laadsnelheden, van 1000 W en meer en Mercedes ontwikkelt al laders en truckbatterijen die met 3000 W geladen kunnen worden.

Wordt dit het einde aan de waterstofdiscussie
Vincent Dekker van Trouw denkt dat dit soort ontwikkelingen pijlsnel de markt zullen veroveren en dat het wellicht een einde maakt aan de discussie over waterstof-bussen en –trucks. Dekker: "Waterstof wordt gemaakt met groene stroom en dat is te kostbaar om te verkwisten in transportvoertuigen die perfect uit de voeten kunnen met batterijen. Om waterstof in het wegtransport te kunnen gebruiken, heb je drie keer zo veel groene stroom nodig als wanneer je die groene stroom via een batterij gebruikt voor transport. Dat moeten we met z’n allen niet willen.”