H2arvester plaatst zonnepanelen op wielen voor agri solar

06.07.2022 | Interview Kenneth Nwosu

H2arvester plaatst zonnepanelen op wielen  voor agri solar
Dronemagic.nl

De rijdende zonnepanelen van H2arvester maken landbouwgrond geschikt de productie van zonne-energie en koppelen dit aan productie van waterstof voor opslag. 

H2arvester biedt hiermee een oplossing voor een probleem van veel agrarische bedrijven: Het bezit van veel grond, maar deze grond niet kunnen inzetten voor zonnepanelen. 

Agri Solar
Als bezitter van een lap grond kan het aantrekkelijk zijn om daarop zonnepanelen te (laten) plaatsen. Landbouw grond kan hier normaal niet voor gebruikt worden. Land waar zonnepanelen op liggen kan immers niet bewerkt worden. Bovendien zou de grond zelf continu in de schaduw liggen wat gewassen niet ten goede zou komen. 

Als zoveel oppervlakte aan landbouwgrond wel kan worden ingezet voor zonnepanelen dan zou dat de totaal aan mogelijk oppervlak voor PV aanzienlijk vergroten.  "Agri solar" is de verzameling van voorgestelde oplossingen voor deze probleemstelling. 

Eén van die voorgestelde oplossingen zijn zonnepanelen op wielen. Hiermee kan steeds een ander deel van de grond bedekt worden met de panelen. Zo levert de grond niet alleen gewassen op, maar ook zonne-energie.

Door die energie vervolgens om te zetten in waterstof en lokaal op te slaan wordt de boer minder afhankelijk van het stroomnet en een aanbieder van energie in plaats van een verbruiker. 

Zonnewagen
Het idee is om meerdere zonnewagens aan elkaar te koppelen. Een rij van wagens die zij aan zij een stuk grond oversteken. De energie wordt opgeslagen in accu’s in de wagens. Eenmaal geladen worden de accu’s aangesloten op een elektrolyser. De elektrolyser splijt water in waterstof en zuurstof. De waterstof kan vervolgens worden opgeslagen.

De waterstof kan lokaal gebruikt worden, worden verkocht, of gebruikt.  De waterstof kan ook weer worden omgezet in elektriciteit met behulp van een brandstofcel. Een mooi concept. Benieuwd naar de werking in praktijk sprak Solar365.nl met Rob Jacobs van H2arvester. 

Het probleem en de voorgestelde oplossing zijn duidelijk. Maar hoe werkt zo'n wagentje en die wielen in de praktijk op boerenland? Oorlogen zijn verloren op materiaal dat vastliep op het strijdveld. Blijft dat wagentje niet vastzitten in modder?

"We hadden een wiel van 20 centimeter breed en 3 bar hard, maar dat moest eigenlijk 2 bar zijn en een breedte van 30 centimeter. Dat hardere, dunnere wiel groef zich dus wel in. Laten we zeggen dat het een communicatiefoutje was."

Die gebeuren ook in oorlog. 
"Zo blijven we leren. We hadden vier wielen, dat mochten er misschien wel zes zijn voor een betere verdeling. Dit was de nul-serie, bestaande uit een aantal prototypes. We hadden ook last van waterschade in de elektronica doordat er ergens een verkeerd gaatje geboord was. De camera voor communicatie met voorbijgangers was er afgewaaid. Maar het op en neer rijden, dat doet die kar fantastisch. Hij breekt niet uit en volgt de geplande route. Hij is nu aangesloten op twee panelen. 

Wij wilden aantonen dat je niet 300 euro minder opbrengst hebt per hectare met panelen op je land, maar juist 300 euro meer. De brandende zon kan namelijk ook schadelijk zijn voor planten. Die meeropbrengst komt op jaarbasis bijna precies uit op het verschil tussen de kosten van normale panelen of panelen op de zonnewagen. 

En dan is nog niet berekent dat het karretje ook meerdere functies zou kunnen vervullen.

De panelen leveren inmiddels meer dan, 250.000 kilowattuur per hectare op. Bij aanvang rekenden we op 200.000  kilowattuur maar de panelen zijn efficiënter gebleken. Ook gingen we uit van tweeënveertig panelen per kar, maar dat zijn er achtenveertig geworden. We hebben dus meer panelen die meer opleveren dan gepland."

De zonnewagen bedekt 10 procent van het land. Is dat afweging geweest tussen het maximaal aantal panelen en de minimale impact op de grond?
"Dat is een wettelijke overweging. Als je meer dan tien procent zou bedekken dan verliest de boer de landbouwrechten. Wij hadden liever ingezet op twintig procent. 

Om die reden hebben we ook nagedacht over de sloten, want dat is ruimte die de boer niets oplevert. Maar daar mogen we niets boven plaatsen. De impact op de watertemperatuur zou de lokale flora en fauna kunnen verstoren."

De zonnewagen is slechts een voorbeeld van een voorgestelde oplossing voor agri solar. Jacobs wijst er op dat deze vooral moet worden gezien als deel van een totaal oplossing:

"De zonnewagen is onderdeel van een regionaal energiesysteem. Nodig om op grote schaal waterstof te creëren die je weer kan inzetten voor de warmtevraag. 

Wij focussen vooral op het integrale verhaal. In 2007 zijn we begonnen met het fysiek meten van stroom op boerderijen. Toen werd ik eerst nog een paar jaar voor gek verklaard, totdat ik aantoonde dat de rapporten van TNO over verbruik van apparaten in de praktijk toch anders bleken. Een mooi voorbeeld: Ze deden koelmachine-testen in een volledig gevulde tank. Melkproductie fluctueert en zo’n tank is dus niet altijd volledig gevuld. De koelmachines stonden in de test ook naast de koeltank. Daar zit in praktijk vaak een afstand tussen. De testen werden gedaan tussen 8 en 12 graden celsius, dan heeft de koelmachine het hoogste rendement. Alles is schoon en nieuw, inclusief de ventilatieroosters. In praktijk bleek het verbruik 30 tot 40 procent hoger. Nog grotere verschillen waren er andere bij apparatuur. 

Fabrikanten waren niet blij met die metingen. Veel van die partijen hebben mij later ingehuurd om metingen in de praktijk te doen."

Over de congestie
"De netcongestie is niet het probleem van de netwerkbedrijven. Absoluut niet. Nou ja, een klein beetje. Het probleem is dat altijd is gekozen voor de goedkoopste opwekker. De beste businesscase komt bij zon op land dan uit op parken op de goedkoopste grond. Maar dat is vaak waar het netwerk het zwakst is."

Alle daken vol
"Als we 1000 gigawatt beschikbaar hebben en een stroomnet hebben dat 40 gigawatt aan kan dan wordt het een hele uitdaging om van het gas af te stappen. Dus moeten we bedenken wat mogelijk en efficiënte is. 

Dan roept de politiek: ‘alle daken vol’. Dan denk ik:"Als ik een dak vol leg met 400.000 kilowatt dan heb ik er ook een transformatorhuisje bij nodig. We plaatsen er 1.500 per jaar waarvan 300 in de agrarische sector. Zelfs al zouden we dat verdubbelen dan waren we nog een halve eeuw bezig. Dat kan dus niet."

Wat wel kan, dat is op een enkele boerderij zes tot tien keer meer uitvoeren. Alleen de grotere daken voorzien van panelen en windmolens op het land zodat je 1.2 megwatt kan opwekken. Dan kan je gaan denken aan elektrolyse voor waterstof."

Grote daken
"Ik wil beginnen met agrarische bedrijven die ook een warmtevraag hebben. Bijvoorbeeld de melkveehouderij. Daar hebben we de warmte uit de elektrolyser die we kunnen gebruiken in de winter. Maar de warmte kan ook gebruikt worden voor landbouwproducten. Heel veel producten worden bijvoorbeeld gedroogd. Dat gebeurt nu nog vaak op ander locaties of bij grote boeren. Die installaties gebruiken vaan LPG omdat ze te groot zijn voor  een aansluiting op het gasnet. Gras bijvoorbeeld, dat wordt vaak opgehaald in een dieselwagen, met steenkolen gedroogd en weer teruggebracht met een dieselwagen. 

Allemaal processen waar ik met opslag op wil sturen. Zoveel mogelijk op locatie zelf de warmtevraag oplossen afhankelijk van de lokale situatie."

agri solarh2arvesterrob jacobs

Bedrijvenregister

Agenda

Training: SolarEdge | Commercial Designer Training

Logo SolarEdge Technologies (Holland) B.V.
2 september 2022
09:00 - 12:30
Vianen

SolarEdge Technologies (Holland) B.V.

Lees verder

Webinar: Aan de Slag met Opslag - Laad uw kennis op over thuisbatterijen

Logo SMA
5 september 2022
09:30
Online

SMA

Lees verder

Webinar: Vlotter werken met Sunny Design

Logo SMA
6 september 2022
09:30
Online

SMA

Lees verder

Webinar: De nieuwe Sunny Tripower Smart Energy Hybride omvormer

Logo SMA
6 september 2022
09:30
Online

SMA

Lees verder

Volledige agenda

Wekelijks op de hoogte blijven van de beste analyses en de nieuwste producten?
Meld u nu aan voor de nieuwsbrief!

Registreer nu