Help, ik heb zonnepanelen!

20.05.2021 Roland van der Klauw

Help, ik heb zonnepanelen!

Natuurlijk ben je als particulier, bedrijf of woningcorporatie heel blij dat je zonnepanelen hebt. Het laten aanleggen is een mooi en interessant proces om te doorlopen. Eerst goed de gewenste configuratie uitzoeken, verdiepen in de technische specificaties, dan alle aandacht naar goed en veilig laten aanleggen en vervolgens: genieten van de zon en je opgewekte zonnestroom. Duurzaam én voordelig.

Los van een sporadische storing direct bij de aanleg heb je meestal geen omkijken meer naar je zonnepanelen. Uiteraard monitor je geregeld de opbrengst (of laat je dat op dagelijkse basis doen door een ander) en als er geen rare afwijkingen zijn gaat het verder prima. Vooral afblijven. Dus naast duurzaam en voordelig ook nog eens eenvoudig. Althans: zo zou het móeten zijn want een degelijke installatie moet zeker 20-25 jaar probleemloos kunnen functioneren.

Problemen op komst
Maar wanneer bij de plaatsing onvoldoende aandacht is besteed aan de kwaliteit van de hardware en installatiekwaliteit, dan is de kans groot dat na verloop van tijd storingen optreden.

Bij woningcorporaties gaat het dan ook meteen om heel veel installaties, door het grote aantal woningen en de batchgewijze aanpak hiervan. En dan wordt het al snel pijnlijk, omdat het oplossen van problemen heel moeilijk blijkt: De oorspronkelijke installateur geeft geen thuis (of bestaat niet meer), ze willen of kunnen geen service meer verlenen, de garanties zijn verlopen, of de (omvormer)fabrikant is failliet.

De corporatie heeft dan een enorm groot probleem. Zij willen de problemen opgelost hebben, maar de installateur gaat liever iets nieuws aanleggen dan dat ze iets “ouds” repareren. En tegelijkertijd loopt de huurder de opbrengsten van de zonnepanelen mis.                                                                         

Kwijt
Dit probleem wordt steeds voelbaarder in de markt, en wij worden dan ook steeds vaker gevraagd om de monitoring en het beheer van eerder gelegde zonnestroominstallaties over te nemen. Eenmaal aan tafel, blijken corporaties soms meer dan de helft van de zonnestroominstallaties “kwijt te zijn”. Dit wil zeggen dat niemand meer weet of de installatie het doet, en of deze ook de beoogde opwek haalt.  

Ook zien we vaak dat stringomvormers al halverwege de beloofde levensduur beginnen te haperen of helemaal uitvallen. Vaak gaat het om goedkope omvormers van een inmiddels failliete producent. Een voordelige keuze wordt dan opeens een dure grap.

Help!
En dan rijst bij deze gedupeerde woningcorporaties natuurlijk de vraag: ”Help, ik heb zonnepanelen, wie kan en wil de monitoring, het onderhoud en de reparaties voor mij verzorgen?” Zij willen een one-stop-oplossing en geen gezeur meer met het najagen van garantie-afspraken, en ruziën met leveranciers.

Vanuit onze maatschappelijke doelstelling om ervoor te zorgen dat huurders altijd voordeel hebben van zonnepanelen, helpen wij deze corporaties graag, maar we betreuren het tegelijkertijd dat onze mooie Solarsector ontsierd wordt door deze (nu nog) incidenten.

Mijn oproep is dan ook om de krachten te bundelen en te focussen op én een kwalitatief hoogwaardige uitrol van zonnepanelen, én een deugdelijke en gegarandeerde nazorg. Dan kan iedereen zorgeloos blijven genieten van de zon.

Zoals al eerder gezegd: ‘Onze baan draait om de Zon’.

Met duurzame groet, Roland van der Klauw