Het heeft drie wielen en de luchtweerstand van een Grolsch-flesje

16.03.2021 Simone Tresoor

Het heeft drie wielen en de luchtweerstand van een Grolsch-flesje

Dat de Bridgestone World Solar Challenge in Australië dit jaar niet doorgaat wil niet zeggen dat de studententeams niet verdergaan met het ontwikkelen van de snelste zonnewagens. Solar Team Twente maakt graag gebruik van de nieuwe reglementen, valt te lezen in Huis aan huis Enschede.

Het Solar Team Twente, bestaande uit studenten van Hogeschool Saxion en Universiteit Twente, heeft het eerste ontwerp van hun nieuwe solarwagen vrijgegeven. Het belangrijkste is dat de auto zo snel mogelijk meer dan 3000 kilometer op louter zonne-energie kan rijden.

Nieuwe regels bevorderen innovatie

In Australië strijden de studenten tweejaarlijks om het wereldkampioenschap. En het leuke is: elke twee jaar worden de reglementen gewijzigd om de teams zo innovatief mogelijk te laten zijn en nieuwe technieken te laten toepassen in hun ontwerpen.

Dit jaar kiest het studententeam uit Enschede voor een compleet nieuw ontwerp met slechts drie wielen, een drastisch verschil met de vorige auto’s. Deze leken van buiten allemaal erg op elkaar omdat de meeste ontwikkelaars het zgn. catamaran-ontwerp gebruikten. De nieuwe reglementen lieten de ontwerpers ‘out of the box’ denken wat een zeer innovatief ontwerp opleverde.

PVC Pat moet lekker kunnen zitten

De nieuwe auto krijgt de vorm van een scherpe pijl. Uiteraard zijn de aerodynamische eigenschappen enorm belangrijk. De luchtweerstand bepaalt hoeveel energie je nodig hebt om te rijden en de vorm van de auto heeft daar veel invloed op. De nieuwe auto zou een luchtweerstand hebben die, hoe toepasselijk in studententaal, te vergelijken is met dat van een Grolsch bierflesje.

De grootste uitdaging van het team zat hem niet zo zeer in het ontwerpen maar in het op elkaar aansluiten van alle verschillende disciplines. Het ontwerpen in de best mogelijke vorm, maar dan wel met voldoende ruimte voor alle techniek. Ook moet er op de bovenkant zeker vier vierkante meter zonnecellen passen en moet PVC Pat, de paspop met een lengte van twee meter, comfortabel kunnen zitten.

Momenteel bouwen de jonge ingenieurs een testversie van de auto. Het team zal de mechanische en elektrische onderdelen testen in een eenvoudigere versie van de auto om er zeker van te zijn dat deze naar behoren presteren. Na eventuele aanpassingen gaat de laatste fase van start: de bouw van de zonneauto. Solar Team Twente presenteert deze auto naar verwachting in juni.