Imfred de Jong: vreemde eend bij Huawei

02.02.2021 Simone Tresoor

Imfred de Jong: vreemde eend bij Huawei

In de snelgroeiende solar-sector werken veel mensen die uit andere bedrijfstakken afkomstig zijn. In de nieuwe rubriek 'Vreemde eend in de bijt' portretteren wij hen... en vragen we wat hun bijzondere achtergrond toevoegt aan hun huidige werk.

Van ijsverkoper tot Channel & Business Development Manager Residental FusionSolar Benelux bij Huawei, soms kan het leven raar lopen. Aan het woord is Imfred de Jong, 55 jaren jong, die met zijn gezin voor Nokia over de globe zwierf alvorens terug te keren naar Hollandse bodem om verantwoordelijk te worden voor het ontwikkelen van de residentiële solarmarkt in de Benelux voor Huawei. 

Heel licht hoor je het nog aan zijn tongval: Imfred de Jong is geboren in Friesland, Harlingen om precies te zijn. Maar hij is al jaren geleden vertrokken en heeft sindsdien van vele landen zijn thuis gemaakt. Hij vond zichzelf geen hoogvlieger op school, maar dat commerciële zat er altijd al in. Zijn eerste baantje als zestienjarige was bij de lokale ijswinkel waar hij 20% van de omzet in eigen zak mocht steken en dat ging hem al best goed af. Tijdens zijn studie commerciële economie bij de HEAO in Groningen verkocht hij met Koninginnedag met succes oranje stropdassen en zo ontdekte de Fries zoetjesaan zijn commerciële talent.

Van kopieerapparaten naar mobiele telefoons

Na de HEAO kwam hij eerst een aantal jaar in de kopieerapparaten terecht, om in 1996 te gaan werken voor Nokia. “Ik ben vijf jaar als eerste ‘mobile phone employee’ van Nederland aan de slag gegaan”, vertelt de Jong. “Een uitstekende leerschool, want zoals iedereen weet groeide die markt explosief in die jaren. Na een aantal jaar werd mij de kans geboden General Manager te worden in Hongarije waar ik vijf jaar met veel plezier heb gewerkt. Na Hongarije kwamen mijn gezin en ik in Turkije terecht. Nokia’s marktaandeel was hier enorm, maar liefst 55%.”

Maar aan al het goede komt een eind; als Apple en Samsung komen opzetten en de markt verandert besluiten Imfred en zijn gezin terug te keren naar Nederland, waar hij voor zichzelf begint als verkoopagent van telecomproducten.

"Hier doen ze niet aan het oer-Hollandse polderen"

“In 2014 zag ik een vacature bij Huawei; ze zochten een verkoper van netwerkapparatuur”, zegt de Jong. “Nu zat ik in de mobiele telefoons, een andere tak van sport, maar ik had inmiddels ook veel ervaring met KPN, Vodafone en T-Mobile en zo werkte ik ineens voor een Chinese werkgever. Ik had het meteen goed naar mijn zin binnen het bedrijf, ook omdat ik gewend was met andere culturen te werken. China is een machtig land en ik vond het fascinerend om te leren begrijpen hoe ze werken en denken. Natuurlijk vergt dat soms wat aanpassingsvermogen, maar dat maakt het ook interessant. Zo doen ze niet aan het oer-Hollandse ‘polderen’. Als ze linksaf gaan, hoef je niet te vragen of rechts ook een optie is.”

Inmiddels zat Huawei ook in de omvormer-business. De Jong: “Ik zat meteen rechtop toen er een functie vrijkwam die mooi paste bij mijn distributie-ervaring. Ze waren al heel sterk in het commerciële segment, maar wilden ook groeien in de residentiele tak. En daar zorg ik nu sinds 2019 voor. Het is een heel erg leuke functie; niet alleen gaan de ontwikkelingen hard, ik vind het ook mooi om te werken in een groeimarkt en een sector die bijdraagt aan een betere wereld.”

Trots op de innovaties

“Het leukste aan mijn werk vind ik, dat we bedrijven actief verder helpen in deze sector” aldus Imfred. “Dat we goede oplossingen bieden die zeer veilig zijn, een hoog rendement bieden én die ook nog gemakkelijk te installeren zijn. Ik ben trots op de innovatie-kracht van Huawei. Niet voor niets werkt maar liefst 50% van onze 190.000 werknemers in R&D. We zijn dus groot in ontwikkelen en lopen vaak voor op onze concurrentie. Onze onderzoekers van verschillende afdelingen werken nauw samen en delen de nieuwste technologieën. Dit zie je bijvoorbeeld bij onze optionele of gedeeltelijke optimizers, maar ook bij onze flamboogdetectie waar we gebruik maken van artificial intellligence. Nu de saldering afloopt en batterijopslag relevanter wordt zijn wij hard bezig met de ontwikkeling van onze modulaire batterijen die van 5 tot 15 kilowatt kunnen worden uitgebreid.”

Uitdaging genoeg

Er is nog meer dan genoeg uitdaging voor Imfred. “We zitten middenin een energierevolutie met radicale veranderingen. We hebben nog een lange weg te gaan, waarin de markt volwassen moet worden. Ik verwacht dan ook dat er overnames gaan komen en dat op den duur de grote jongens overblijven. Inmiddels ben ik op een leeftijd dat het niet meer alleen gaat om mijn carrière, ik wil ook bijdragen aan een betere wereld en dat doe ik hier bij Huawei zeker.”