Liander waarschuwt voor oplopende materiaaltekorten

26.04.2022 Jan de Wit

Liander waarschuwt voor oplopende materiaaltekorten
©Liander

Netbeheerder Liander waarschuwt consumenten en bedrijven dat de huidige wachttijden voor een nieuwe aansluiting op het elektriciteitsnet of de verzwaring van een bestaande aansluiting verder op zullen lopen. Sommige werkzaamheden zullen zelfs moeten worden uitgesteld. Het wereldwijde tekort aan grondstoffen en materialen speelt Liander dusdanig parten dat onder andere elektriciteitsmeters, kabels en transformatoren niet altijd meer voldoende op voorraad zijn.

De netbeheerder merkt dat de vraag naar elektriciteit in toenemende mate stijgt door de energietransitie, economische groei, de stevige woningbouwopgave en digitalisering van de samenleving.

Om dit bij te kunnen benen gaat Liander de komende drie jaar onder andere 2.300 nieuwe transformatorhuisjes bouwen en 6.500 kilometer kabel leggen. Bovendien zal de netbeheerder bij duizenden huishoudens de elektriciteitsmeter vervangen voor een zwaardere variant.

Een gebrek aan grondstoffen en chips, stilgevallen productielijnen en haperende logistieke bewegingen, leiden echter tot tekorten van onder andere elektriciteitsmeters en kabels.

“De gevolgen van het tekort aan materialen zijn direct merkbaar voor onze klanten. Hoe graag wij consumenten en bedrijven ook willen aansluiten, dit lukt niet altijd op de datum die zij wensen”, legt COO Marlies Visser uit.

Materiaaltekorten komen bovenop eerdere problemen
Dit komt vaak nog eens bovenop eerdere oplopende wachttijden voor een aansluiting of een verzwaring. Door een combinatie van de enorme hoeveelheid werk, het tekort aan technisch personeel en de soms beperkte plaats in de openbare ruimte had Liander al moeite de wachttijden beheersbaar te houden. Andere netbeheerders kampen overigens in meer of mindere mate met vergelijkbare problemen.

“Dat vind ik enorm vervelend”, zegt Visser. “Mensen willen hun woning of bedrijf verduurzamen. Daarin investeren ze veel tijd en geld. Als ze dan langere tijd moeten wachten op de juiste aansluiting, zorgt dat voor ongemak en verliezen.”

Door onder andere gebruikte materialen opnieuw in te zetten, met leveranciers af te spreken meer materialen te leveren als deze weer voorradig zijn en nieuwe leveranciers te zoeken probeert Liander toch zoveel mogelijk werk uit te voeren.