Octopus Energy betrekt de consument (tot grote tevredenheid) bij de energietransitie

30.05.2022 Jan de Wit

Octopus Energy betrekt de consument (tot grote tevredenheid) bij de energietransitie
©Kenneth Nwosu

Op de Solar Business Day sprak Zoisa North-Bond, CEO van Octopus Energy for Business en Octopus Energy Generation, over de IT-ification of the electricity sector – oftewel het gebruik digitale en technische oplossingen ten behoeve van de energietransitie. Dit deed zij vanuit haar ervaringen met Octopus Energy, een enorm snelgroeiende (groene) energieleverancier die geliefd is onder consumenten. “Wij willen consumenten betrekken bij de energietransitie en het nieuwe energiesysteem.”

Als de wereld de overstap wil maken naar hernieuwbare energie, waarom is het dan nog altijd zo duur en waarom is fossiele dan nog zo goedkoop? Zo vroeg North-Bond zich af, want zo stelt ze, hernieuwbare energie kan zo'n goede investering zijn en is daarom ook een enorme kans.

“We moeten zo snel mogelijk de overstap maken naar meer hernieuwbare energie en software gaat ons daarbij helpen. Om het net in balans te houden, maar ook om energie op het juiste moment te verkopen. Dat maakt het meteen ook interessant voor consumenten.”

Het zou makkelijker moeten zijn om goede producten te leveren aan de consument volgens North-Bond, ook op dit het gebied van energie. “We zien nog onvoldoende hernieuwbare energie in het energiesysteem en onnodig hoge prijzen voor consumenten. Dat willen we oplossen met technische en digitale oplossingen, zodat de consumenten kan profiteren.”

Technologie en software voor de consument
Om die stap te zetten met Octopus Energy moest North-Bond eerst persoonlijk een flinke stap zetten. Zo moest ze haar baan bij Eneco opzeggen om haar eigen bedrijf op te bouwen. “Het was nogal een risico en een opoffering om het salaris, de veiligheid en de andere voordelen op te geven van Eneco voor een start-up.”

Maar het resultaat mag er zijn. Sinds Octopus Energy in 2016 de energiemarkt betrad van het Verenigd Koninkrijk is het uitgegroeid tot dé uitdager van de traditionele energieleveranciers. Gemiddeld haalt het bedrijf 50.000 nieuwe klanten per maand binnen en levert het inmiddels energie aan twee miljoen huishoudens.

“We merken dat consumenten ons ook waarderen. Waar veel energiebedrijven in het Verenigd Koninkrijk niet erg gewaardeerd worden, geeft 92 procent van onze klanten ons een excellente score”, zo merkt North-Bond op.

“Dat we dit in zo'n korte tijd hebben gerealiseerd en op deze schaal, dat komt door de mensen in onze organisatie. Die bestaat uit jonge, slimme mensen die kijken vanuit de vraag hoe we technologie en software in kunnen zetten om het leven van consumenten beter te maken.”

Een groot verschil met meer traditionele energieleveranciers, zo ervaarde ze zelf. “Bij Eneco was ik met tien jaar verschil met afstand de jongste van mijn team en ook nog eens de enige vrouw. Wij investeren in jong en divers talent omdat we zien wat het op kan leveren.”

Het Kraken-platform
Een goed voorbeeld waarop Octopus Energy technologie en software inzet voor consumentvriendelijke energieprijzen is de gepatenteerde technologie Kraken. Een wereldwijd schaalbaar platform dat is ontworpen om slimme netwerken aan te drijven en tegelijkertijd de efficiëntie en klantenservice van energieleveranciers te verbeteren.

Het platform is gebaseerd op geavanceerde data- en machine learning-mogelijkheden en automatiseert een groot deel van de energievoorzieningsketen, waardoor klanten toegang hebben tot stroom wanneer deze goedkoper en groener is. Kraken zou nu wereldwijd 17 miljoen energierekeningen kunnen bedienen en heeft 100 miljoen rekeningen in 2027 als doel.

“Daarbinnen is agrisolar weer een mooi commercieel voorbeeld”, vindt North-Bond. “Met Kraken kan de belichting van voedsel verplaatst worden van momenten waarop de vraag piekt naar momenten waarop het aanbod piekt. Dat scheelt enorm in de kosten van gezonde producten zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit van het voedsel.”

Het technologieplatform heeft zo een grote bijdrage geleverd aan de groei van Octopus Energy. Zo kan het bedrijf ook speciale tarieven aanbieden aan zijn eigen Fan Club, Die ontvangen een energietarief dat goedkoper wordt naarmate de lokale wind sterker waait.

Ook met Octopus Go en Octopus Powerloop wil het bedrijf vraag en aanbod van energie beter in balans brengen. Go is een zeer laag nachttarief dat speciaal is ontworpen voor elektrische rijders en Powerloop is een elektrische leasebundel met opties van een elektrische auto tot slimme oplaadopties.

“We investeren over de hele energieketen”, zegt North-Bond. “Zo hebben we ook een bedrijf dat in elektrische auto's zit, die kunnen immers met behulp van bidirectionele laders het net balanceren.”

Van nimby naar imby
Octopus Energy wil meer zijn dan alleen een leverancier van energie. Het zet zich actief in om de consument bij het nieuwe energiesysteem en de energietransitie te betrekken. Om dit te realiseren deinst het bedrijf er niet voor terug om ook op financieel gebied buiten de gebaande paden te treden.

“Wij willen dat consumenten altijd kunnen terugleveren en dat zij kunnen profiteren van hernieuwbare energie. Ongeacht of er positieve of negatieve stroomprijzen zijn op een bepaald moment. Zo vragen we consumenten actief om energie te gebruiken als dat nodig is om het net in balans te krijgen. Ook als dat ons geld kost.”

Consumenten die dichtbij de plaats van opwek wonen krijgen daarnaast korting op de geleverde energie. “Dan hoeft er minder getransporteerd worden en is er minder energieverlies. Zo willen we de nimby-houding van sommige mensen veranderen in een imby-houding.”

Inmiddels heeft dit Octopus Energy een forse groei opgeleverd die zich verder uitstrekt dan het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf heeft zijn formule al uitgerold in dertien landen en is van plan in dit tempo door te blijven groeien.

“We willen dit ook delen met onze concullega's, omdat we geloven in het verbeteren van het energiesysteem. We zitten in een wereldwijde crisis die we voor een belangrijk deel kunnen oplossen met een energietransitie. Dat moeten we samen doen, met aandacht voor mensen.”

Op de Solar Business Day presenteerde onderzoeksbureau Dutch New Energy Research zijn Nationaal Solar Trendrapport 2022 met alle essentiële marktcijfers. Het volledige rapport is hier te downloaden.